اقتصادیسیاسی

فلسطین در کنار اسرائیل در «اتحادیه گازی شرق مدیترانه»/ معامله قرن چیزی غیر از این است؟

یک مقام آگاه تأکید کرد که تشکیل «اتحادیه گازی شرق مدیترانه» گامی مهم در مسیر اجرای «معامله قرن» است.

نکات برگزیده مطلب
  • در این نشست وزرای انرژی قبرس، یونان، اسرائیل، ایتالیا، فلسطین، نماینده وزیر انرژی اردن، حضور داشتند که هیئت مؤسس این اتحادیه اند.
  • وزیر انرژی امریکا و مدیر کل انرژی در اتحادیه اروپا و نماینده فرانسه و نماینده بانک جهانی مهمانان افتخاری این نشست بودند.
  • یک منبع آگاه مصری که در این نشست حضور داشته تأکید کرد که هماهنگی در چارچوب این اتحادیه میان مصر و اسرائیل و فلسطین و اردن از ابعاد اقتصادی مربوط به «معامله قرن» جدا نیست.
  • وزیر انرژی امریکا، در دیدار با رئیس جمهور مصر جزئیات و مسائل مربوط به معامله قرن و عادی سازی روابط اقتصادی با اسرائیل و وارد کردنش در منظومه های اقتصادی منطقه را بررسی کرد.
  • مصر راه حل دو دولتی را مبنای واقع بینانه کاهش خسارت ها و آسیب های همه اطراف درگیر می داند.

میدل ایست نیوز: «طارق الملا»، وزیر نفت و معادن مصر، در 25 ژوئیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اعضای مؤسس «اتحادیه گازی شرق مدیترانه» در نشست خود که در سطح وزرا در قاهره برگزار شد توافق کرده اند که دبیرخانه این اتحادیه در قاهره تشکیل شود.

در این نشست وزرای انرژی قبرس، یونان، اسرائیل، ایتالیا، فلسطین، نماینده وزیر انرژی اردن، حضور داشتند که هیئت مؤسس این اتحادیه اند. وزیر انرژی امریکا و مدیر کل انرژی در اتحادیه اروپا و نماینده فرانسه و نماینده بانک جهانی مهمانان افتخاری این نشست بودند. حاضران توافق کردند که نشست بعدی این اتحادیه در سطح وزرا در نیمه دوم ژانویه 2020 در قاهره برگزار شود.

این تشکل تازه تأسیس با هدف تقویت همکاری منطقه ای در عرصه انرژی در چارچوب قوانین بین المللی برای استفاده از منابع طبیعی منطقه و ایجاد بازار پایدار گاز در منطقه تشکیل شده است.

یک منبع آگاه مصری که در این نشست حضور داشته تأکید کرد که هماهنگی در چارچوب این اتحادیه میان مصر و اسرائیل و فلسطین و اردن از ابعاد اقتصادی مربوط به «معامله قرن» جدا نیست.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود به «المانیتور» گفت که «ریک پری»، وزیر انرژی امریکا، در دیدار با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر پیش از برگزاری این نشست، جزئیات و مسائل مربوط به معامله قرن و عادی سازی روابط اقتصادی با اسرائیل و وارد کردنش در منظومه های اقتصادی منطقه را بررسی کرد. پری در این دیدار تأکید کرد که همکاری اقتصادی این کشورها باعث می شود که اسرائیل وارد تعاملات اقتصادی کشورهای منطقه شود و این همان هدف نشست منامه و معامله قرن است.

این منبع آگاه گفت: «عادی سازی روابط اقتصادی با اسرائیل به عادی سازی سیاسی کمک می کند و راه را برای مصالحه سیاسی فلسطین با کشورهای عربی باز می کند».

صبح روز 25 ژوئیه عبدالفتاح السیسی در کاخ ریاست جمهوری مصر وزرا و رؤسای هیئت های شرکت کننده در این نشست را به حضور پذیرفت. سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که در این دیدار بر اهمیت استراتژیک طرح مصر برای برپایی اتحادیه گازی شرق مدیترانه تأکید کردند و آن را عامل مهمی در تقویت سیاستی دانستند که در آن بر «همکاری بین المللی» جهت ایجاد دیدگاهی مشترک درباره آینده ذخایر شرق مدیترانه تأکید می شود. موضوعی که به گشایش آفاق تازه ای از «منافع اقتصادی» مشترک میان کشورها می انجامد.

منبع دولتی تأکید کرد که مصر درباره تلاش ها برای همکاری بیشتر در مرحله آینده با اسرائیل هماهنگی لازم را به عمل آورده است، به خصوص در ایجاد زمینه های مشترک و واقع بینانه مذاکره میان فلسطین و اسرائیل برای حل اختلافات فیمابین. او افزود که مصر راه حل دو دولتی را مبنای واقع بینانه کاهش خسارت ها و آسیب های همه اطراف درگیر می داند.

مصر و اسرائیل همچنین درباره روابط اقتصادی و رفع برخی موانع صادرات گاز از اسرائیل به مصر نیز مذاکره کردند.

«یووال شتاینتس»، وزیر انرژی اسرائیل، در حاشیه نشست این اتحادیه از تکمیل آزمایش خط انتقال گاز میان اسرائیل و مصر از 2-3 ماه پیش خبر داد و تأکید کرد که پیش بینی می شود صادرات گاز اسرائیل به مصر در نوامبر آینده آغاز شود.

این همه در حدود یک ماه بعد از برگزاری نشست منامه رخ می دهد که در 25-26 ژوئن برگزار شد. مصر از جمله کشورهای عربی بود که در این نشست شرکت کرد.

«محمد حامد»، کارشناس روابط بین الملل، تأکید کرد که اتحادیه گازی شرق مدیترانه با حضور همزمان اسرائیل و فلسطین همراه شده است. به نظر وی این خود جهشی مهم در مسیر عادی سازی روابط و غلبه دادن منافع اقتصادی بر اختلافات سیاسی است. او افزود که تأکید امریکا برای حضور در این نشست دو علت داشته است: نخست حمایت از منافع اقتصادی همه اعضا که گامی مهم در تکمیل بخش اقتصادی معامله قرن است و دوم حمایت ایالات متحده از تشکیل اتحادیه گازی که می تواند گاز اروپا را تأمین کند و از وابستگی به گاز روسیه بکاهد.

او نزدیک شدن اقتصادی اسرائیل و کشورهای عربی را «قلب معامله قرن» خواند و گفت که این همان هدفی است که امریکا برای آن تلاش می کند. به نظر حامد این اتحادیه ابزاری مهم برای وارد کردن اسرائیل به عرصه مناسبات اقتصادی منطقه ای از راه همکاری با کشورهای عربی ای است که با آنها اختلاف سیاسی دارد، در رأس این کشورها باید از فلسطین نام آورد.

افزون بر فلسطین، اسرائیل و لبنان با واسطه امریکا مذاکرات برای ترسیم مرزهای خود را آغاز کرده اند. لبنان اعلام کرده که هدفش از این مذاکرات تعیین تکلیف مرزها به منظور آغاز سرمایه گذاری و حفاری برای اکتشاف و استخراج نفت در آب های لبنان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا