اقتصادیسرخط خبرها

وزارت نفت عراق کنار گذاشته شدن اکسون موبیل امریکا از پروژه نفتی جنوب را تکذیب کرد

وزارت نفت عراق کنار گذاشته شدن شرکت «اکسون موبیل» ایالات متحده امریکا از پروژه بزرگ جنوب این کشور را تکذیب کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق امروز شنبه کنار گذاشته شدن شرکت اکسون موبیل ایالات متحده امریکا از پروژه بزرگ جنوب این کشور را تکذیب کرد.

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد که مذاکرات با شرکت اکسون موبیل امریکا درباره پروژه نفتی بزرگ جنوب کشور ادامه دارد اما عدم دستیابی به توافق‌نامه یا امضای قرارداد به معنای پایان یافتن مذاکرات مذکور یا کنار گذاشته شدن شرکت اکسون موبیل از این پروژه نیست، همچنان که برخی خبرگزاری‌ها به نقل از مسئولان وزارت نفت که نام آنها ذکر نشده، اخباری در این باره نقل کرده اند.

وزارت نفت عراق درخصوص اخباری دال بر انعقاد قرارداد میان وزارت نفت یا شرکت نفت بصره با دو شرکت بی پی بریتانیا و انی ایتالیا عنوان کرد: «وزارت نفت این اخبار را تکذیب و اقدام برخی روزنامه‌نگاران در دستکاری اطلاعات و واقعیت‌ها را تقبیح می کند، حقیقت آن است که قراردادها با دو شرکت بریتانیایی و ایتالیایی محدود به تجهیز مواد لازم برای ساخت دو خط لوله دریایی با هدف تضمین انتقال نفت و صادرات آن از طریق منظومه صادراتی جنوب است. و این اقدام در چارچوب برنامه‌های وزارت نفت برای افزایش توان ذخیره‌سازی و صادرات از میدان‌های نفتی به گذرگاه‌های صادراتی انجام می گیرد تا وزارت مذکور بتواند به تعهدات و قراردادهای خود با شرکت‌های جهانی عمل نموده و درآمدهای مالی را به خزانه دولت مرکزی واریز نماید.»

در ادامه این بیانیه آمده است که پروژه‌های بزرگ راهبردی نیازمند زمان، تحقیقات، مذاکره و بررسی‌های فنی، مالی و حقوقی بیشتری است و دولت و وزارت نفت سعی دارند از رهگذر این پروژه‌ها و بر اساس منافع ملی، بیشترین سود مالی و اقتصادی را عاید کشور کنند.

پروژه بزرگ جنوب شامل پروژه‌های مهمی از جمله توسعه میادین نفتی بن عمر و ارطاوی، پروژه بهره‌برداری از آب دریا، توسعه ذخیره‌سازی، انتقال و صادرات نفت و نیز ساخت دو واحد برای استحصال گاز سوخته شده در استخراج نفت است.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که وزارت نفت عراق در آستانه عقد توافق‌نامه با دو شرکت بریتیش پترولیوم بریتانیا و انی ایتالیا برای ساخت دو خط لوله برای صادرات نفت است که پیشتر بخشی از قرارداد بزرگ با شرکت اکسون موبیل امریکا بوده است که شرکت مذکور به علت اختلافات مربوط به قرارداد و نگرانی امنیتی، توفق با وزارت نفت عراق را متوقف کرده است.

منبع
سایت وزارت نفت عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا