سرخط خبرهاسیاسی

یک مرکز مطالعاتی اسرائیلی: بسیاری از عملیات اسرائیل علیه ایران در سوریه و عراق محرمانه می ماند

یک مرکز مطالعاتی اسرائیلی تأکید کرد که هدف نهایی اسرائیل منصرف کردن ایران از ایجاد پایگاه دائمی در سوریه است.

میدل ایست نیوز: یک مرکز مطالعاتی اسرائیلی خبر داد که بسیاری از عملیات نظامی اسرائیل علیه حضور ایران در سوریه و عراق مخفیانه می ماند و به رسانه ها راه پیدا نمی کند.

براساس گزارشی که «مرکز بگین ـ سادات برای مطالعات راهبردی» تابع دانشگاه «بار ایلان» دومین دانشگاه بزرگ اسرائیل، تدوین کرده، تل آویو جنگ محرمانه خود علیه مواضع ایران در سوریه را شدت بخشیده تا به تهران بفهماند که اجازه حضور نظامی در سوریه را نخواهد داد.

این مرکز در گزارشی که روز شنبه (10 اوت) منتشر کرده آورده که «جنگ در سایه» که اسرائیل علیه حضور ایران و حزب الله در سوریه راه اندازی کرده با تصمیمات دولت امریکا بر افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران ارتباطی تنگاتنگ دارد.

در این گزارش آمده که افزایش حملات اسرائیل در سوریه با هدف جلوگیری از استفاده ایران از حضور نظامی اش در سوریه برای حمله به عمق خاک اسرائیل است. براساس این گزارش، همه شواهد نشان دهنده تلاش ایران برای کنار آمدن با این حملات است و تا کنون شواهدی مبنی بر کوتاه آمدن ایران از حضور در سوریه دیده نشده است.

این گزارش تأکید کرده که حملات اسرائیل توانسته مانع از اجرای طرح ایران برای ایجاد نیروی نظامی وابسته به خود در سوریه از نوع حزب الله لبنان شود ضمن اینکه تلاش های تهران برای استفاده از خاک سوریه جهت رساندن موشک های نقطه زن به حزب الله را ناکام گذاشته است.

براساس این گزارش، می توان چنین فرض کرد که اسرائیل چندین عملیات مخفیانه علیه حضور نظامی ایران در عراق انجام داده باشد بی آنکه موضوع به رسانه ها درز کرده باشد، علت این حملات آن است که اسرائیل نمی خواهد ایران در عراق کارگاه های تولید پهپاد جنگنده بسازد یا شبه نظامیان متحد ایران در سوریه حضور دائمی پیدا کنند.

این گزارش افزوده که «صدها حمله اسرائیل به مواضع ایران در سوریه» باعث شده که ایرانی ها همواره در حال انتقال از نقطه ای به نقطه دیگر باشند و نتوانند در یک نقطه استقرار پیدا کنند.

براساس این گزارش اسرائیل امیدوار است با این حملات باعث شد که ایران از فکر تمرکز نظامی در سوریه منصرف شود هرچند تا اینجای کار شواهد چنین انصرافی در ایران دیده نمی شود، بلکه آنچه دیده می شود آن است که ایرانی ها به جای فرودگاه دمشق از پایگاه نظامی T 4 در نزدیکی حمص تحویل گرفتن سلاح استفاده می کنند.

این گزارش از استفاده اسرائیل از فعالیت های دیپلماتیک با هدف بیرون انداختن ایران از سوریه نیز سخن گفته و تأکید کرده که در نشست مشاوران امنیت ملی اسرائیل و روسیه و امریکا که در ماه ژوئن تل آویو برگزار شد روسیه برای فشار برای ایرانی ها جهت خروج از جنوب سوریه ابراز آمادگی کرد اما حاضر به تعهد جهت اخراج کامل ایرانی ها از خاک سوریه نشد، زیرا حکومت سوریه همچنان به شبه نظامیان تابع ایران وابسته است.

منبع
BESA

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا