سیاسی

دیدار «عبدربه منصور هادی» با پادشاه و ولیعهد عربستان/ انتقاد وزیر کشور هادی از عربستان و امارات

وزیر کشور «عبدربه منصور هادی» ضمن اعتراف به شکست دربرابر جدایی طلبان تأکید کرد که باید این پیروزی را به امارات تبریک گفت.

میدل ایست نیوز: سازمان ملل می‌گوید درگیری‌های داخلی، بین نیروهای یمنی مورد حمایت عربستان، در عدن، دست‌کم ۴۰ کشته و ۲۶۰ زخمی برجای گذاشته‌ است.

عربستان در حمایت از نیروهای دولتی در این بندر دست به اقدام نظامی زده‌، هم زمان وزیر کشور دولت «عبد ربه منصور هادی» از رئیس‌جمهوری و ریاض انتقاد کرده‌است.

درگیری‌ها بین نیروهای مورد حمایت ائتلاف به رهبری ریاض، در یک سو شبه‌نظامیان حامی «مجلس انتقالی جنوب» و در دیگر سو نیروهای حامی دولت عبد ربه منصور هادی، آخر هفته گذشته آغاز شد؛ در جریان مراسم تدفین منیر یافعی، فرمانده گروهی که گفته می‌شود مورد حمایت امارات است.

«شورای انتقالی جنوب» که گفته می‌شود یک تشکل عمدتا جدایی‌طلب است، مدعی‌ست که گروهی دیگر از شبه‌نظامیان مخالف در نیروهای مسلح حامی دولت هادی «نفوذ کرده است».

«لیز گرانده»، هماهنگ‌کننده اقدامات انسان‌دوستانه سازمان ملل در یمن، روز یک‌شنبه ۲۰ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرده است «نگرانی عمده ما در حال حاضر این است که چگونه نیروهای امدادی را برای کمک به مجروحان به منطقه بفرستیم».

به گزارش رویترز خانم گرانده می‌گوید «در عین حال عمیقا نگران از گزارش‌ها در مورد گیرافتادن غیرنظامیان در منطقه و پایان غذا و آب آشامیدنی آن‌ها هستیم».

عربستان سعودی، که در جریان درگیری‌ها بین جدایی‌طلبان و نیروهای حامی هادی، طرف نیروهای حامی دولت را گرفته، روز گذشته دست به حملاتی به عدن زد.

نفرات «شورای انتقالی جنوب» روز شنبه کاخ ریاست‌جمهوری یمن در شهر عدن را تصرف کردند.

گفته می‌شود جدایی‌طلبان جنوب یمن، شامگاه شنبه، پیشنهاد ائتلاف عربستان برای آتش‌بس را پذیرفته بودند اما این آتش‌بس ساعاتی بیشتر دوام نیاورد.

ملک «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان، روز یکشنبه با عبدربه منصور هادی دیدار کرد؛ دیداری که در مکه انجام شده و نشانه‌ای از تاکید ریاض بر حمایت از نیروهای دولتی محسوب می‌شود.

خبرگزاری رسمی عربستان می‌گوید دو طرف «در مورد تلاش‌ها برای دستیابی به امنیت و ثبات گفت‌وگو کرده‌اند».

یک مقام محلی به خبرگزاری رویترز گفته ائتلاف عربی، شبه‌نظامیانی که اطراف کاخ خالی ریاست‌جمهوری در عدن جمع شده بودند را هدف قرار داده‌است.

تلویزیون دولتی عربستان گفته «این تنها عملیات اول است و عملیات دیگری در راه خواهد بود… مجلس انتقالی جنوب هنوز بخت این را دارد که عقب‌نشینی کند».

اما از سوی دیگر «احمد میسری»، وزیر کشور دولت عبد ربه منصور هادی، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «سکوت ریاست‌جمهوری یمن در مورد رخدادهای یمن مشکوک است و مناسب نیست». این مقام ارشد دولت هادی از ریاض نیز انتقاد کرده و نوشته است «عربستان برای چهار روز در مورد ماجرا سکوت کرد».

میسری در توئیت دیگری نوشته «ما شکست را می‌پذیریم و به امارات متحده عربی به‌خاطر این پیروزی تبریک می‌گوییم، اما این واپسین نبرد نیست».

گزارش‌های مختلفی از روند درگیری‌ها و پیامدهای آن بر جدایی‌طلبان منتشر شده‌است.

رویترز گفته بود هنوز نشانه‌ای از این که این گروه قصد عقب‌نشینی داشته باشد دیده نشده است. هر چند رهبران جدایی‌طلب روز یک‌شنبه گفتند به آتش‌بس پایبند هستند و همچنان به همکاری با ائتلاف به رهبری ریاض تمایل دارند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده «جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات روز یک‌شنبه عقب‌نشینی از مواضعی که به کنترل خود درآورده بودند را آغاز کرده‌اند».

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا