سرخط خبرهاسیاسی

واشنگتن پست: چرا امارات از جبهه امریکا علیه ایران فاصله می گیرد؟

امارات که یکی از قدرتمندترین متحدان امریکا در خاورمیانه و از مشوقان اصلی رویکرد «دونالد ترامپ» درقبال ایران است، به وضوح با امریکا به اختلاف خورده است.

میدل ایست نیوز: امارات متحده عربی در چند پرونده و از همه مهم تر مسئله روابط با ایران از مسیری که امریکا پیش گرفته خارج شده است. امارات که یکی از قدرتمندترین متحدان امریکا در خاورمیانه و از مشوقان اصلی رویکردی است که «دونالد ترامپ» درقبال ایران پیش گرفته، امروز به روشنی با امریکا به اختلاف خورده است. در حدی که درصورت درگرفتن جنگ میان ایران و امریکا، دشوار بتوان امارات را متحدی قابل اعتماد برای امریکا دانست.

در اوج تلاش های امریکا برای جلب متحدانی جهت تشکیلات ائتلاف برای تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج و برطرف کردن «تهدیدهای ایران برای کشتیرانی در تنگه هرمز» است، امارات مقاماتی از گارد ساحلی خود را به تهران اعزام می کند تا امنیت دریایی در تنگه هرمز را بررسی کنند. اقدامی که آشکارا خلاف سیاست امریکا در منزوی کردن ایران است. پس از اقدام خرابکارنه علیه چند نفتکش در نزدیکی بندر فجیره هم امارات برخلاف عربستان و امریکا حاضر به متهم کردن ایران در این حادثه نشد.

در تازه ترین اقدام، ابوظبی نیروهایش را در یمن تعدیل کرد و راه را برای قبضه کردن قدرت از سوی متحدان جدایی طلبش در عدن باز گذاشت. اقدامی که باعث تضعیف شدید دولت مورد حمایت عربستان و امریکا در یمن شد.

«جیمز متیس»، وزیر دفاع سابق امریکا، امارات را حامی قدرتمند پروژه های نظامی امریکا در سرتاسر جهان خواهد بود. وضعیتی که باعث شده بود ابوظبی در خط مقدم هر جنگ احتمالی ای در منطقه باشد. این وضعیت باعث شد که امارات ترجیح دهد خود را عقب بکشد و تنش هایش با تهران را کم کند.

یک مقام اماراتی که نخواسته نامش فاش شود به «واشنگتن پست» گفت که برای امارات مهم ترین چیز امنیت و ثبات در منطقه است. دیپلمات ها و تحلیلگران هم تأکید کرده اند که با اقدامات اخیر امارات، دشوار بتوان به حمایت این کشور از جنگ احتمالی با ایران امیدوار بود.

«تئودور کاراسیک»، کارشناس امور خلیج، تأکید می کند که امارات روز به روز فاصله اش را از اهداف امریکا بیشتر می کند. موقعیت و اقتصاد و شهرت امارات به اینکه پناهگاه امن سرمایه خارجی است، باعث می شود که از درگیری احتمالی حتی اگر در کمترین حد باشد بیشترین تأثیر را بگیرد.

به نظر «الیزابت دیکنسون»، در گروه بین المللی بحران، درصورت چنین درگیری اگر خارجی ها احساس خطر کنند و امارات را ترک کنند همه چیز در امارات متوقف خواهد شد. ضمن اینکه امارات در تیررس ایران است و کمترین تعرضی می تواند تأثیر شدیدی بر زیرساخت های امارات داشته باشد.

منابع پیش گفته اماراتی تأکید می کنند که این کشور سیاست خود را عوض نکرده و خواستار ادامه حضور در منطقه است. به گفته این منابع موضوع تعدیل حضور نیروهای نظامی اماراتی در یمن از چند ماه پیش مطرح شده بود و علت چنین تصمیمی حمایت از مذاکرات صلحی بود که سازمان ملل آن را هدایت می کند.

این منابع تأکید کرده اند که مذاکرات هیئت امنیتی اماراتی در یمن هم بیشتر به مناطق ماهیگیری در تنگه هرمز مربوط می شد و ربطی به بحران کنونی در خلیج نداشت. به گفته این منابع، فراخوان امارات برای کاهش تنش در منطقه به معنای تغییر موضع امارات در قبال «توسعه خطرناک» نفوذ ایران در منطقه و برنامه موشکی اش نیست.

این همه در حالی است که در داخل امارات انتقادها از بلندپروازی های «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی و حاکم عملی امارات، شدت گرفته است. به نظر بسیاری از مقامات و کارشناسان و فعالان اقتصادی اماراتی این بلندپروازی ها فراتر از چشم اندازهای خود امارات برای تبدیل شدن به منطقه ای دارای رفاه و ثبات است.

یک بازرگان مهم اماراتی که از بیم برخورد شدید دستگاه های امنیتی امارات با منتقدان نخواسته نامش فاش شود می گوید که ظاهرا مقامات اماراتی به عواقب اقدامات خود فکر نکرده بودند و با توسعه حضور نظامی در منطقه امنیت امارات را در خطر قرار دادند و اکنون از حضور نظامی امریکا در کنارشان می ترسند.

«عبدالخالق عبدالله»، مشاور دولت و از چهره های آکادمیک امارات، بزرگ ترین اشتباه مقامات اماراتی را ایستادنشان در کنار «دونالد ترامپ» می داند. مردی که چندان نمی توان رفتارهایش را پیش بینی کرد.

منبع
واشنگتن پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا