سیاسی

15 انفجار در سه سال، چرا انبارهای مهمات در عراق آتش می گیرد؟

مدیر مرکز مطالعات مجلس عراق با انتشار آمار انفجارهای انبارهای مهمات در سه سال گذشته تحلیلی متفاوت از این آمار ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الناجی»، مدیر مرکز مطالعات مجلس نمایندگان عراق، آماری از شمار انفجارهای مخازن سلاح در سه سال گذشته عراق منتشر کرد.

در این گزارش که با پیگیری اخبار منتشر شده در سه سال گذشته تدوین شده آمده که در فاصله میان سال های 2016-2019 عراق شاهد 15 مورد انفجار انبار مهمات بوده است که بیشترین آنها در سال 2018 رخ داده است.

او افزوده که این گزارش موارد انفجارهایی را که فورا کنترل شده و به آتش سوزی تبدیل نشده شامل نمی شود.

در همه این موارد علت انفجار گرمای هوا و رعایت نکردن ضوابط انبارداری سلاح است، به خصوص که در هنگامه جنگ با داعش از انبارهای موقت برای این منظور استفاده می شد و احتمالا به همین علت است که در سال 2018 با پایان یافتن جنگ و ماندن مهمات در این انبارهای موقت شاهد بیشترین آمار انفجارهایی از این نوع هستیم.

نتیجه گیری الناجی از این گزارش آن است که علت همه این انفجارها انبارکردن غیر حرفه ای مواد منفجره و انتخاب نادرست مکان انبارداری و نامناسب بودن فضایی است که این مهمات در آنها انبار شده است.

او گفته که در شایعات معمولا از بمباران هوایی امریکا یا دیگر کشورها سخن گفته می شود اما تحقیقات رسمی حتی یک بار هم این موضوع را ثابت نکرده است، برای همین احتمالا مورد اخیر هم تفاوت چندانی با موارد قبل نداشته باشد.

او براین اساس تأکید می کند که همه انبارهای مهمات و سلاح باید به فاصله حداقل 20 کیلومتر از مناطق مسکونی و شهرها منتقل شود.

منبع
کتابات فی المیزان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا