سرخط خبرها

نایب رئیس «النجباء» بار دیگر خواستار انحلال ارتش شد

نایب رئیس «النجباء» گفت که ارتش عراق به لحاظ حقوقی با دستور «پل برمر» ایجاد شده و خواستار انحلال آن شد.

میدل ایست نیوز: «یوسف الناصری»، نایب رئیس جنبش «النجباء» در یک مصاحبه تلویزیونی با تکرار موضوع انحلال ارتش عراق، تأکید کرد که این ارتش به لحاظ حقوقی ساخته «پل برمر»، حاکم مدنی عراق پس از اشغال این کشور توسط امریکا در سال 2003 بود.

او پنج شنبه شب (15 اوت) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی عراقی «العهد» گفت که خود برمر گفته که نیمی از ارتشی که در عراق تشکیل داده نیروهای مزدور بوده اند و افزود که اگر نیمی از ارتش مزدورند بهتر است همه آن را منحل کنیم.

الناصری افزود که ساختار ارتش طوری است که بسیاری از شخصیت های کشور را به ارتباط با بیگانه درگیر می کند و باید این ارتش پاکسازی شود و اگر نیمی از آن «به گفته خودشان» مزدور باشند چه نیازی به چنین ارتشی وجود دارد، «به خصوص که نیروهای امنیتی توانمند (یعنی حشد الشعبی) هم داریم.

نایب رئیس جنبش انجباء تأکید کرد که این سخن که ارتش عراق سابقه 99 ساله دارد سخنی احساساتی است و در واقع به لحاظ حقوقی برمر ارتش عراق را منحل کرد و ارتش کنونی به جای آن ساخت که سابقه اش به همان زمان برمر برمی گردد.

او با حمایت ضمنی از ارتش رژیم بعث گفت که بعد از دستور انحلال توسط برمر، «نیروهای ارتش دل شکسته شدند و به خانه هایش رفتند».

وی اعتراض مجری برنامه را پذیرفت که ارتش کنونی ساخته شده از افسران و سربازان ارتش سابق عراق بود و ارتش منحل شده هسته اصلی ارتش کنونی است، اما گفت که تشکیل ارتش جدید با سازوکار تازه بوده نه با سازوکار ارتش سابق عراق.

او همچنین خواستار عذرخواهی «رشید یارالله»، معاون ستاد فرماندهی مشترک، شد و گفت که بیانیه او ناظر به فقط بخشی از سخنان الناصری است و لازم بود که وی همه سخنان را می شنید.

ناصری همچنین عامل تبلیغات گسترده علیه خود را سفارت امریکا دانست و افزود که یک صفحه فیس بوکی به نام «الخوه النظیفه» از فعالان اصلی در این عرصه بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا