سرخط خبرهاسیاسی

اعضای کمیسیون بررسی گزارش عملکرد دولت چه کسانی هستند ؟+سند

کمیسیون بررسی گزارش عملکرد نیم ساله اول دولت نسبت تحقق پروژه ها در دولت را کمتر از نیمی رقم ادعایی دولت دانست.

میدل ایست نیوز: پس از آنکه دولت «عادل عبدالمهدی» در 25 ژوئن گزارش تفصیلی شش ماهه نخست سال 2019 خود را با آمار و جدول منتشر کرد بحث های بسیاری درباره اعتبار این گزارش مطرح شده است.

در گزارش دولت که در نوع خود در تاریخ عراق بی سابقه بود، نتیجه عملکرد 6 ماهه نخست سال 2019 به تفکیک وزارتخانه ها و نسبت تحقق برنامه های تعیین شده برای 6 ماهه نخست ارائه شد.

این گزارش نشان می داد که در مجموع پروژه های پیش بینی شده در 6 ماهه نخست دولت به نسبت 79/29 درصد تحقق یافته و در  20/71 درصد در تحقق برنامه ها اختلال وجود داشته است.

در این گزارش 200 صفحه ای، عملکرد وزارتخانه به تفکیک هم بیان شده که مثلا وزارت امور خارجه موظف به اجرای 15 پروژه در 6 ماهه نخست سال بوده که همه آنها را اجرا کرده است و یا وزارت مسکن و شهرسازی 215 پروژه داشته که 144 پروژه را در این مدت به میزان تعیین شده برای 6 ماه رسانده و 57 پروژه ناتمام مانده و 12 پروژه متوقف شده است.

اما انتشار این گزارش با واکنش های گسترده ای مواجه شد و بسیاری از نیروهای سیاسی با وجود استقبال از اصل ارائه چنین گزارشی دست کم بخشی از آن را خلاف آنچه مردم در زندگی روزمره خود حس می کنند دانستند.

برخی گروه های سیاسی ازجمله «جریان حکمت ملی عراق» که اپوزیسیون داخل مجلس را تشکیل داده تأکید کردند که این گزارش را به تفصیل بررسی و گزارشی موازی آن تهیه خواهند کرد.

در این میان مجلس عراق نیز کمیسیونی را مأمور بررسی این گزارش کرد. این کمیسیون با انتشار گزارشی نسبت تحقق پروژه ها را 36/5 درصد اظهار و گفت درصد اعلام شده از سوی دولت نادرست است و تأکید کرد که میزان پیشرفت در بسیاری از پروژه صفر بوده است.

این کمیسیون در گزارش خود همچنین تأکید کرد که در زمینه کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و حل مشکل ترافیک در شهرها آنچه در گزارش دولت آمده با آنچه شهروندان در زندگی خود حس می کنند تفاوت وجود دارد.

این کمیسیون همچنین نبود نگاه راهبردی در برنامه دولت را از دیگر مشکلات این گزارش دانست.

کمیسیون مجلس برای بررسی این گزارش 16 نماینده از تشکل های گوناگون سیاسی عراق را شامل می شود. 6 نفر از اعضای این کمیسیون از ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» هستند که از اصلی ترین تشکل های حامی دولت و دارنده بیشترین سمت ها در دولت هستند. 4 عضو این کمیسیون نیز از جریان صدر هستند. 2 نماینده مستقل و 2 نماینده از کردها و یک نماینده از اهل سنت نیز در این کمیسیون حضور دارند.

دولت عادل عبدالمهدی تاکنون به این گزارش کمیسیون مجلس واکنشی نشان نداده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا