سرخط خبرها

فرمانده امریکایی: تصمیم اخیر عراق درباره الغای مجوز پرواز جنگنده ها، ممکن است بر روند جنگ با داعش تأثیر منفی بگذارد

یک فرمانده امریکایی تأکید کرد که لزوم صدور مجوز برای هر پرواز نیروهای ائتلاف در موارد واکنش فوری مشکل ایجاد خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: یکی از افسران بلندپایه امریکایی که پیش تر در ائتلاف بین المللی ضد داعش فعالیت می کرده گفت که تصمیم اخیر دولت عراق درباره پرواز هواپیماها در آسمان عراق روند فعالیت های ائتلاف در جنگ با داعش آسیب می زند.

سرهنگ «رابرت هولمز»، مدیر سابق نیروهای واکنش فوری در ائتلاف بین المللی، در مصاحبه با نشریه امریکایی «میلیتاری تایمز» تأکید کرد  که بیشترین نگرانی در این باره به درخواست های فوری برای اجرای عملیات در وضعیت پرخطر مربوط می شود و افزود که نیروهای واکنش فوری باید بدون کمترین تأخیری وارد عمل شوند.

او گفت که در موارد برنامه ریزی شده مشکلی پیش نخواهد اما در موارد دخالت فوری که حتی دقیقه ها و ثانیه ها هم مهم اند، اجرای این مصوبه شورای عالی امنیت ملی عراق مایه نگرانی است.

وی افزود که اگر شخصا در عراق مأموریت داشت خواستار حضور یک افسر امریکایی در ستاد فرماندهی می شد تا به موارد ارسال درخواست فوری رسیدگی کند.

هولمز تأکید کرد که ارتش عراق فرماندهان باهوشی دارد که «حتما به این موضوع فکر کرده اند».

پیش از این شورای عالی امنیت ملی عراق در جلسه ای به ریاست «عادل عبدالمهدی» تصویب کرد که هیچ هواپیمای نظامی بدون مجوز شخص نخست وزیر یا فرد معین شده ازجانب وی حق پرواز در آسمان عراق را ندارد.

در این مصوبه تأکید شده که شامل همه پرواز‌های تجسسی، تجسس نظامی، هواپیمای جنگنده، بالگرد، و همه انواع پهپادها می شود و هرگونه پرواز خارج از این چارچوب اقدام خصمانه دانسته می‌شود و نیروهای دفاع هوایی فورا با آن برخورد خواهد کرد.

ائتلاف بین المللی جنگ با داعش نیز روز جمعه (16 اوت) با صدور بیانیه ای تأکید کرد که « درمقام یک مهمان در مرزهای حاکمیت ارضی عراق به همه قوانین و بخشنامه های دولت عراق احترام می گذارد و فورا همه مصوبات شرکای عراقی خود را اجرا خواهد کرد».

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا