سیاسی

ائتلاف «لیبرمن» با «بنی گانتس»؛ پایان امید «نتانیاهو» برای دستیابی به نخست وزیری

رادیو اسرائیل گزارش داد که «اویگدور لیبرمن» با «بنی گانتس» برای ائتلاف در انتخابات به توافق رسیده است.

میدل ایست نیوز: با به گوش رسیدن اخباری درباره نزدیک شدن ائتلاف «آبی ـ سفید» به رهبری «بنی گانتس» و حزب «اسرائیل بیتنا» به رهبری «اویگدور لیبرمن» به نظر می آید که بخت «بنیامین نتانیاهو» برای دستیابی مجدد به نخست وزیری رو به افول است.

ناظران تأکید کرده اند که ائتلاف «گانتس ـ لاپید» با لیبرمن اگر عملی شود می تواند ضربه ای سخت بر پیکر حزب لیکود باشد و همه معادلات سیاسی اسرائیل را بر هم زند. به خصوص که حزب لیکود بابت نحوه برخورد با نوار غزه و نیز پرونده فساد نتانیاهو به شدت در معرض انتقاد است.

رادیو اسرائیل روز گذشته خبر داد که لیست انتخاباتی «آبی ـ سفید» با حزب «اسرائیل بیتنا» به زودی توافق نامه ای امضا خواهند کرد که به موجب آن می توانند رأی های مازاد خود را به دیگری بدهند و اینگونه کرسی های خود را در مجلس افزایش دهند.

به نظر تحلیلگران این به معنای تغییر نظر لیبرمن و موافقت وی با دستیابی رئیس حزب «آبی ـ سفید» به نخست وزیری است. لیبرمن پیش تر خواستار تشکیل دولت وحدت ملی با حضور همه احزاب ازجمله لیکود شده بود.

براساس نظرسنجی ها، ائتلاف لیبرمن با هر جناحی می تواند آن جناح را برنده انتخابات کند و نامزد آن را به نخست وزیری برساند.

لیبرمن روز یکشنبه (18 اوت) در پی تنش اخیر با نوار غزه با انتقاد شدید از عملکرد نتانیاهو او را «رهبر ضعیف»خواند و تأکید کرد که «در حالی که نتانیاهو برای گرفتن عکس انتخاباتی به اوکراین رفته مردم ما در جنوب گروگان وضعیت امنیتی بی سابقه ای هستند».

او نتانیاهو را «رهبری ضعیف و فاقد توان اداره درست امور و ناتوان از تصمیم گیری در بحران های واقعی» خواند.

در دو روز گذشته مرزهای شمال نوار غزه شاهد تنش بود و در طی این تنش 3 شهروند فلسطینی کشته شدند.

این همه در حالی است که نتانیاهو برای جلب موافقت اوکراین با انتقال سفارتش به قدس به این کشور سفر کرده است.

پیش تر، اختلافات شدید لیبرمن و نتانیاهو و شرط های سختی که لیبرمن برای شرکت در ائتلاف دولت مطرح کرده بود باعث شده بود که نتانیاهو از تشکیل دولت بازماند و درخواست اجرای دوباره انتخابات را بدهد.

این انتخابات قرار است در 17 سپتامبر برگزار شود.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا