سرخط خبرهاسیاسی

ازسرگیری مذاکرات عراق با کشورهای اروپایی درباره داعشی های اروپایی

یک مقام آگاه تأکید کرد که عراق مذاکرات خود با کشورهای اروپایی درباره داعشی های اروپایی را از سر گرفته است.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه عراقی خبر داد که کشورش مذاکرات با چند کشور اروپایی ازجمله فرانسه و آلمان و بریتانیا برای تعیین تکلیف تروریست های داعشی دارای تابعیت این کشورها را ازسر گرفته است.

این مقام در گفت وگو با «العربی الجدید» تأکید کرد که نگرانی عراق از ادامه حضور این عناصر که در پادگان هایی در مناطق نزدیک مرزهای عراق و سوریه نگه داری می شوند شدت گرفته است به خصوص که این عناصر در زندان مجهز و بدون محاکمه به سر می برند و احتمال دارد که این پرونده تابع زایده خواهی و چانه زنی ها در شمال سوریه قرار گیرد.

هفته گذشته «جیمس جفری»، فرستاده امریکا به سوریه، گفت که حدود 10 هزار تروریست داعشی در پادگان های بازداشتیان تابع نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) به سر می برند.

این مقام دولتی عراق تأکید کرده که چند کشور اروپایی مذاکرات خود با عراق در این باره را از سر گرفته اند تا سرنوشت شهروندانشان در این بازداشتگاه ها مشخص شود و افزوده که هدف این مذاکرات متقاعد کردن عراق به پذیرش این عناصر و محاکمه آنها در خاک عراق براساس قوانین مبارزه با تروریسم در این کشور است.

این منبع تأکید کرد که این مذاکرات به صورت جداگانه با این کشورها در حال انجام است و طرف عراقی آن دستگاه امنیت عراق و دفتر مشاور امنیت ملی به ریاست «فالح الفیاض» است و برای عراق هدف از این مذاکرات بستن پرونده شهروندان داعشی هر یک از این کشورهاست.

به گفته این مقام، این کشورها تعهد داده اند که به هر حکمی که دادگاه های عراق برای این افراد صادر کنند هیچ اعتراضی نداشته باشند.

براساس این گزارش، این مذاکرات به سرنوشت 800 عنصر داعش با تابعیت اروپایی، بیش از همه آلمانی و بریتانیایی و فرانسوی و سوئدی، و علاوه بر آن کانادایی مربوط می شود که اکثرا عرب تبار هستند.

این مقام افزوده که عراق نگران است که پرونده این عناصر به موضوعی برای چانه زنی میان امریکا و سوریه درباره مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه تبدیل شود و برای همین می خواهد این پرونده هرچه سریع تر بسته شود.

این منبع عراقی همچنین تأکید کرده که اروپایی ها پیشنهاد کمک های مالی به عراق برای ساخت زندان های مجهز و تقویت زیرساخت زندان های عراق را به منظور نگه داری این عناصر مطرح کرده اند.

در این گزارش تأکید شده که عراق پیش از عید قربان موافقت اصولی خود با تحویل گرفتن و محاکمه عناصری که جنایتشان در خاک عراق ثابت شده باشد را به دو کشور اروپایی ابلاغ کرده است و هم اکنون مذاکرات این کشورها به تحویل گرفتن شهروندانشان از نیروهای دموکراتیک سوریه و تعیین منطقه فعالیت آنان مربوط می شود.

این مقام عراقی همچنین تأکید کرد که عراق در هیچ حالتی حاضر به پذیرش ستیزه جویان عرب، شهروندان عربستان و مصر و لبنان و اردن و فلسطین، نخواهد شد و در این باره مذاکره ای هم با این کشورها انجام نشده است، هرچند گفته شده که «ثامر السبهان»، وزیر مشاور عربستانی، درباره شهروندان عربستانی در این بازداشتگاه ها با نیروهای دموکراتیک سوریه در حال مذاکره است.

پیش از این شورای عالی قضایی عراق اعلام کرده بود که بیش از 600 شهروند غیر عراقی را به اتهام همکاری با داعش که اکثرشان تابعیت اروپایی و آسیایی دارند و در جنگ موصل دستگیر شده اند محاکمه کرده است.

دولت فرانسه هفته گذشته گزارش سازمان ملل درباره غیر عادلانه بدون محاکمه عناصر داعش در عراق را بی اساس و فاقد مدارک کافی دانسته بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا