سیاسی

دستور ویژه شورای عالی امنیت ملی عراق واکنشی به حملات اخیر به حشد الشعبی است

براساس این مصوبه همه مجوزها باید فقط از جانب شخص فرمانده کل نیروهای مسلح یا کسی که وی این مسئولیت را به او واگذار می‌کند، صادر شود.

میدل ایست نیوز: بعد از سه بار حمله به مواضع حشد الشعبی در عراق، که آخرین آن روز دوشنبه هفته گذشته 12 اوت در اطراف بغداد روی داد، روز چهارشنبه 14 اوت شورای عالی امنیت ملی عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی»، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، تشکیل جلسه داد و طی آن دستوری را در مورد پروازهای نظامی صادر کرد.
به موجب این تصمیم همه مجوزهای ویژه پرواز در آسمان عراق اعم از پرواز‌های تجسسی، تجسس نظامی، هواپیمای جنگنده، بالگرد، و همه انواع پهپادها را برای همه گروه‌های عراقی و غیر عراقی لغو می شود.

براساس این مصوبه همه مجوزها باید فقط از جانب شخص فرمانده کل نیروهای مسلح یا کسی که وی این مسئولیت را به او واگذار می‌کند، صادر شود.

در پی این تصمیم ائتلاف بین المللی جنگ با گروه تروریستی داعش به رهبری امریکا اعلام کرد که مصوبات اخیر شورای عالی امنیت ملی عراق درباره ممنوعیت پرواز هر هواپیمای خارجی بدون اجازه نخست وزیر را اجرا خواهد کرد.

در بیانیه ائتلاف بین المللی که روز جمعه 16 اوت منتشر شده آمده است که فرماندهان بلندپایه این ائتلاف در دیدار با مقامتی از وزارت دفاع عراق مصوبه اخیر شورای امنیت ملی عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» را بررسی کرده اند.

هفته گذشته عادل عبدالمهدی از پایگاه صقر، جایی که سومین حادثه علیه حشد الشعبی صورت گرفته بود، دیدن کرد. این پایگاه به طور مشترک در اختیار حشد الشعبی و پلیس فدرال عراق قرار دارد. دو روز بعد از این دیدار است که عبدالمهدی در جلسه شورای عالی امنیت ملی مجوزهای ویژه پرواز در آسمان عراق را لغو کرد.

تا کنون سکوت عراق در برابر این حوادث مایه تعجب همگان شده بود در حالی که این سوال پیش آمده که چه کسی عامل حمله به پایگاه های حشد الشعبی در عراق است. در حالی که پیش از این انگشت اتهام به سمت اسرائیل نشانه می رفت، در اطلاعیه ای که رئیس اتحادیه رادیوها و تلویزیون های عراق در اختیار رسانه ها گذاشت، نشان داد که این حملات توسط امریکایی ها صورت گرفته است. این اتحادیه تاکید می کند، سقوط پهپاد امریکایی در اطراف بغداد دو روز قبل از حمله به پایگاه صقر با این حمله ارتباط داشته است.

اکنون می توان گفت صدور لغو مجوزهای ویژه پرواز در آسمان عراق که از سوی عالی ترین شورای امنیتی عراق صادر شده، واکنشی روشن به حملات اخیر به پایگاه های حشد الشعبی است و شاید بتواند از تکرار دوباره چنین حوادثی جلوگیری کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا