سیاسی

روایت «هوشیار زیباری» درباره نقش آیت‌الله سیستانی در تدوین قانون اساسی عراق

«هوشیار زیباری»، وزیر دارایی سابق عراق به روایت دیدار معارضان رژیم بعث با «پل بریمر» حاکم غیرنظامی امریکا در عراق پراخته و به نقش آیت الله سیستانی در تدوین قانون اساسی این کشور اشاره کرده است.

میدل ایست نیوز: «هوشیار زیباری»، وزیر دارایی سابق عراق و از اعضای ارشد حزب دموکرات اقلیم کردستان در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت عربی تصریح کرد: « پل بریمر، حاکم غیرنظامی امریکا پس از سقوط صدام حسین، همه معارضان و مخالفان رژیم بعث را جمع کرد و گفت من حاکم عراق هستم و شما تنها مشاوران من هستید. ما نیز برای اینکه به وی بفهمانیم که عراق رهبری برای خود دارد، نزد آیت الله سیستانی در نجف رفتیم.»

زیباری در گفت‌وگویی طولانی با ایندیپندنت به توضیح مرحله پس از سقوط صدام حسین پرداخت و گفت: «پس از آنکه پل بریمر حکومت عراق را تحویل گرفت و عملا به حاکم عراق تبدیل شد، در یکی از نشست‌ها با بریمر که مسعود بارزانی و جلال الطالبانی هم در آن حضور داشت، وی گفت شما مردم خوبی هستید اما ناگهان رو به ما کرد و افزود من حاکم هستم و اداره این کشور را من برعهده خواهم داشت، اگر شما نقشی در حکومت من داشته باشید، این نقش مستشاری خواهد بود. من قطعنامه شورای امنیت را دارم و دولت موقت عراق را من مدیریت خواهم کرد. هدف وی از این سخنان این بود که به صورت غیرمستقیم به همه معارضان رژیم گذشته بفهماند که خسته نباشید! و نقش شما به پایان رسیده است.»

زیباری افزود: پس از آنکه سخنان بریمر را ترجمه کردم، مام جلال آنچه را که شنیده بود باور نکرد و شوکه شد، وی در پاسخ به حاکم غیرنظامی امریکا گفت از آنجا که نقش ما به پایان رسیده، فردا به اربیل باز خواهیم گشت، ما خواستیم شریک شما باشیم، این موضع‌گیری شما برای همه ناراحت‌کننده است، اگر می توانید کشور را اداره کنید ما به اربیل باز می گردیم.

پس از بازگشت به هتل، مسعود بارزانی درخواست کرد خودروها برای بازگشت مهیا شوند، من به وی گفتم نباید برویم، تو ماموریت دیگری داری. این مرد (بریمر) باید بداند که عراق رهبران واقعی دارد، باید به دیدار آیت الله سیستانی در نجف بروی، بارزانی گفت آیا می توانی ترتیب این دیدار را بدهی، من در پاسخ به وی گفتم امروز یا فردا ترتیب این ملاقات را خواهم داد، پس از آن در حالی که روزنامه‌نگاران نیز همراه ما بودند به سوی نجف راهی شدیم.»

هوشیار زیباری اظهار داشت: «در بازگشت از نجف با بریمر دیدار کردیم، وی گفت به من نگفتی که به نجف سفر خواهی کرد، من پيامي داشتم که می خواستم آن را به آیت الله سیستانی برسانی. در پاسخ به وی گفتم ما به این دلیل به نجف رفتیم که به تو نشان دهیم این کشور رهبران مهمی دارد.»

وی در پایان تصریح کرد: «آیت الله سیستانی با ایده بریمر در تدوین قانون اساسی مخالفت کرد و گفت قانون اساسی باید از سوی منتخبان مردم تدوین شود.»

قانون اساسی سالِ ۲۰۰۵ میلادی عراق، با وجود اشکالات موجود در آن، عملا قدرت را به مردم تفویض و مردم سالاری را در این کشور تقویت کرد. امریکایی‌ها با آنکه به دنبال آن بودند تا قانون اساسی مطابق خواست آنها نگارش شود اما در نهایت و با پافشاری های مرجعیت عالی نجف آیت الله سیستانی، مجلس ملی موقت که توسط مردم انتخاب شده بود کار تدوین قانون اساسی را بر عهده گرفت و در آن مرحله نیز آیت الله سیستانی نظارت خود را بر روند تدوین این قانون اعمال کردند. و در نهایت نیز خود مردم با رأی اکثریت ۷۸ درصد به قانون اساسی عراق رأی مثبت دادند و انتخابات برآمده از همین قانون اساسی نیز بر خلاف نظر آمریکایی ها با پافشاری مرجعیت در موعد مقرر برگزار شد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا