سرخط خبرها

رهبر جدایی طلبان جنوب یمن به عربستان سعودی رفت

«عیدروس الزبیدی» رهبر شورای انتقالی جنوب یمن به عربستان سعودی رفت.

میدل ایست نیوز: «عیدروس الزبیدی»، رهبر «شورای انتقالی جنوب» یمن روز چهارشنبه برای مذاکره درباره وضعیت بندر عدن به شهر جده در عربستان سعودی رفت.

جدایی‌طلبان جنوب یمن که از حمایت مالی و نظامی امارات متحده عربی برخوردارند روز دهم ماه اوت مناطق و ساختمان‌های کلیدی بندر عدن را بدون مقاومت جدی به کنترل خود درآوردند.

بندر عدن از بهار سال ۲۰۱۵ و پس از آغاز مداخله نظامی عربستان سعودی و متحدانش علیه جنبش انصارالله (به رهبری حوثی‌ها)، پایتخت دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مورد حمایت ریاض به شمار می‌رود.

نیروهای نظامی جدایی‌طلب جنوب یمن، معروف به نیروهای «کمربند امنیتی» می‌گویند تا زمان رفع خطر حضور حزب «اصلاح» و دیگر جریان‌های اسلام‌گرای فعال در جنوب این کشور، مواضع خود را ترک نخواهند کرد.

امارات عربی متحده، حزب اصلاح را شاخه یمنی جنبش «اخوان المسلمین» توصیف می‌کند؛ جریانی که دست‌کم در سه دهه گذشته یکی از دشمنان اصلی این شیخ نشین به شمار رفته است.

هنوز خبری از جزئیات و نتایج مذاکرات میان مقام‌های عربستان سعودی و شورای انتقالی جنوب یمن خبری منتشر نشده است.

دولت عبد ربه منصور هادی روز سه‌شنبه مستقیما امارات را مسئول ناآرامی‌های جنوب این کشور دانست و از ابوظبی خواست تا نیروهای مورد حمایتش را وادار به ترک «مواضع اشغال شده» کند.

در هفته‌های گذشته، بروز درگیری در جنوب یمن و همچنین تعهد امارات به خروج از این کشور در کنار دیدارهای دیپلماتیک میان مقام‌های اماراتی و ایران، به عنوان نشانه‌های روشن تغییر رویکرد جدی سیاست خارجی این عضو شورای همکاری خلیج تلقی شد. با این حال امارات تاکید می‌کند که همچنان یک عضو فعال ائتلاف عربی به رهبری ریاض در جنگ علیه حوثی‌های شمال است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا