سیاسی

«هاآرتص»: نارضایتی امریکا از حملات اسرائیل به مواضع حشد الشعبی

یک تحلیلگر اسرائیلی تأکید کرد که امریکا نگران از دست دادن عراق به عنوان متحدی مهم در منطقه است.

میدل ایست نیوز: روزنامه «هاآرتص» با انتشار گزارشی از نارضایتی امریکا از اقدامات اسرائیل در حمله به مواضع حشد الشعبی در عراق خبر داد و تبدیل شدن عراق به میدان درگیری با ایران را خطری بزرگ برای امنیت اسرائیل شمرد.

در این گزارش که «آموس هرئیل» آن را نوشته تأکید شده که امریکایی ها از حملات مکرر اسرائیل به مواضعی در عراق ناراضی اند چون این حملات را باعث تضعیف روابطشان با «عادل عبدالمهدی»، متحد مهم امریکا در عراق و منطقه، آن هم در شرایط بسیار حساس کنونی می دانند.

براساس این گزارش همین نارضایتی امریکا باعث شده که اخباری به روزنامه «نیویورک تایمز» درباره مسئولیت اسرائیل در حملات درز پیدا کند که با هشدار احتمال درخواست عراق برای خروج نیروهای امریکایی از این کشور همراه باشد.

این گزارش افزوده که تغییر در برنامه راهبردی اسرائیل در قبال ایران و نیروهای وابسته به آن در عراق به برنامه ها و نقشه های تقویت ارتش اسرائیل نیز آسیب می زند، چون در چشم انداز چندساله اسرائیل برای تقویت ارتش، تأکید شده که اسرائیل با استفاده از توافق هسته ای ایران با جامعه بین المللی و محدودیت هایی که این توافق برای پیشرفت «برنامه هسته ای نظامی» ایران ایجاد می کند می تواند توان نظامی خود را بر حزب الله و حماس متمرکز کند.

این گزارش تأکید کرده که سیاست «نتانیاهو» و بی اعتنایی او به هشدارها در این باره و بیان تقریبا علنی دست داشتن اسرائیل در حملاتی در خاک عراق، «افیف کوخافی»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، را هم به مشکل می اندازد، چون او در حال حاضر در حال ایجاد طرحی چندساله برای ارتش است اما تغییر راهبرد نتانیاهو باعث می شود که بودجه لازم برای این طرح را پیدا نکند.

«بنیامین نتانیاهو» در چند روز گذشته دو بار تأکید کرد که اسرائیل برای حمله به مواضع تهدیدآمیز ایران هیچ محدودیتی نمی شناسد و وارد عمل می شود.

نایب رئیس حشد الشعبی عراق با صدور بیانیه ای رسما اسرائیل را عامل انفجارهای چند ماه گذشته در انبارهای سلاح نیروهای حشد الشعبی دانست. او نیروهای امریکایی مستقر در عراق را نیز به کمک به اسرائیلی ها برای اجرای این عملیات متهم کرد.

منبع
هاآرتص

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا