سیاسی

امریکا به دنبال مذاکرات محرمانه میان انصار الله و عربستان برای پایان دادن به جنگ

منابع آگاه امریکایی خبر داده اند که امریکا در پی متقاعد کردن عربستان به پیش گرفتن مسیر دیپلماسی برای حل بحران یمن است.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه خبر دادند که دولت امریکا در پی آغاز مذاکراتی محرمانه میان گروه انصار الله و عربستان با هدف پایان دادن به بحران یمن هستند.

روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از منابعی مطلع از جزئیات این طرح امریکا تأکید کرد که دولت ترامپ می کوشد که عربستان سعودی را به مشارکت در مذاکراتی محرمانه با گروه انصار الله (حوثی) در عمان وادار کند و به این ترتیب جنگ چهار ساله در یمن را پایان دهد.

این روزنامه افزوده که برای اولین بار کانالی ارتباطی میان دولت ترامپ و انصار الله گشوده خواهد شد.

به گفته این منابع قرار است این طرح زیر نظر «کریستوفر هنزل»، دیپلمات امریکایی و سفیر دولت ترامپ در یمن، اجرا شود.

این منابع تأکید کرده اند که اقدام هفته گذشته انصار الله در تعیین نماینده در ایران ازسوی امریکا تلاشی برای کارشکنی یک جناح حوثی ها در این مسیر تعبیر شده است.

این روزنامه افزوده که «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور مورد حمایت عربستان، نیز در محافل بین المللی به عنوان یک مانع جدی در مسیر آغاز مذاکرات دانسته می‌شود و بازیگران منطقه‌ای در حال بررسی گزینه کنار گذاشتن او هستند.

براساس این گزارش نگرانی دیگر دولت ترامپ عدم جدیت عربستان در توقف خشونت ها و لزوم متقاعد کردن آن به دیپلماسی است و قرار است در هفته جاری نشستی در سطح بالا با نمایندگانی از عربستان انجام شود که احتمالا میان وزیر خارجه امریکا و وزیر دفاع عربستان که برادر ولیعهد این کشور است انجام خواهد شد.

جنگ در یمن را ائتلافی به رهبری عربستان و امارات از چهار سال پیش آغاز کرده اند که موجب کشته شدن بسیاری از شبه نظامیان و ویرانی گسترده زیرساخت های یمن شده است.

دولت امریکا تحت فشار افکار عمومی و نیروهای سیاسی دموکرات برای اتمام حمایت از این جنگ است.

منبع
وال استریت جورنال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا