سرخط خبرها

سفر «خالد بن سلمان» به واشنگتن همزمان با تلاش‌ امریکا برای مذاکره مستقیم با انصارالله یمن

معاون وزیر دفاع و برادر ولیعهد سعودی با هدف مذاکره در خصوص تحولات در مواضع امریکا در قبال ایران و یمن به واشنگتن سفر کرده است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری بلومبرگ دیروز از سفر «خالد بن سلمان»، معاون وزیر دفاع عربستان و برادر محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به واشنگتن خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری، انتظار می‌رود تحولاتی که در موضع رئیس جمهوری امریکا در قبال ایران و جنگ یمن احساس می‌شود موضوع مذاکرات خالد بن سلمان با مقامات ایالات متحده باشد.

دیدار خالد بن ‌سلمان از واشنگتن تنها چند روز بعد از اظهارات ترامپ در مورد باز بودن در ِ مذاکرات با ایران، همچنین انتشار گزارش‌هایی از تمایل امریکا برای وارد شدن به مذاکره مستقیم با حوثی‌های شیعه یمن مورد حمایت ایران انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، در این دیدار، خالد بن‌ سلمان با برخی مقامات امریکایی درباره روابط دوجانبه، نگرانی‌های مشترک عربستان و امریکا وامنیت و آرامش منطقه مذاکره خواهد کرد.

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد اگرچه این دیدار از پیش برنامه‌ریزی شده بود، اما کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد موضوعات مورد بحث طرفین شامل تحولات در مواضع اخیر امریکا در قبال ایران و یمن خواهد بود.

عصر روز دوشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود گفت آماده است با حسن روحانی دیدار کند.

این اظهارات بعد از دو سفر پیاپی محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران به محل اجلاس گروه هفت در فرانسه و مذاکره با مکرون ایراد شد و حسن روحانی نیز گفته است اگر منافع ملی ایجاب کند، حاضر است با هر شخصی دیدار و مذاکره کند، اگرچه وی روز سه‌شنبه با تعدیل گفته‌های خود گفت که برای دیدار با ترامپ، باید همه تحریم‌ها لغو شود و امریکا به برجام برگردد.

همزمان رئیس دفتر رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه خبر داد که طرح فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا، در تهران و اتحادیه اروپا در حال بررسی است

این موضوع می‌تواند نگرانی‌های اسرائیل و عربستان به‌ عنوان دو رقیب اصلی ایران در منطقه را افزایش دهد.

در این میان روزنامه وال استریت ژورنال از قول منابعی که نامی از آنها نبرد گزارش داد که دولت آمریکا گزینه مذاکره مستقیم با گروه حوثی یمن را که از سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از کشور را در کنترل گرفته است، بررسی کند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ با حوثی‌ها وارد جنگ شده و این جنگ، بنا بر ارزیابی سازمان ملل، به بزرگ‌ترین «بحران انسانی» عصر حاضر دامن زده است.

ابراهیم فریحات استاد دانشگاه دوحه در حوزه مناقشات بین‌الملل به بلومبرگ گفته است: «بدون شک عربستانی‌ها از علائمی که امریکا در رابطه با خاورمیانه نشان می‌دهد، ناامید شده‌اند.»

این گزارش می‌گوید دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ میلادی، عربستان را محور اصلی سیاست‌گذاری راهبردی خود در خاورمیانه قرار داده، اما طیفی از مسائل، از تلفات سنگین انسانی در جنگ یمن، بازداشت فعالان زن در عربستان و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول، به وجهه ریاض در آمریکا صدمه زده است.

اخیرا تصمیم ترامپ برای فروش میلیاردها دلار تسلیحات نظامی به عربستان با دور زدن کنگره، با واکنش شدید نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مواجه شد.

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا