سیاسی

نتیجه منفی جاه طلبی های ابوظبی؛ امارات در خط مقدم تنش های آمریکا و ایران است (بخش دوم و پایانی)

اگر خارجی ها بترسند و امارات متحده عربی را ترک کنند، همه خدمات در این کشور متوقف می شوند.

نویسنده: لیز اسلای

میدل ایست نیوز: امارات متحده عربی برای ساختن آسمان خراش ها و سرویس دهی در هتل هایی که گردشگران و مدیران تجاری از سراسر جهان را به این کشور جذب کند در حالی که کارگران خارجی از سراسر جهان را استخدام کرده است. مهاجران حدود 90 درصد از جمعیت امارات متحده عربی را تشکیل می دهند و تقریبا همه زیرساخت های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان ها و نیروهای مسلح به همین نیروهای کار خارجی وابسته هستند.

الیزابت دیکینسون از گروه بحران بین المللی می گوید اگر خارجی ها بترسند و امارات متحده عربی را ترک کنند، همه خدمات در این کشور متوقف می شوند: «مخاطرات برای امارات متحده عربی خیلی شدید است. هر گونه حمله احتمالی به خاک امارات که با تخریب زیرساخت های آن همراه باشد، ویران کننده خواهد بود. چنین اتفاقی حسن شهرت یکی از پویاترین اقتصادهای منطقه را به خطر می اندازد.»

سید حسن نصرالله، رهبر گروه شیعه نظامی حزب الله لبنان و نزدیکترین متحد منطقه ای ایران، در ماه ژوئیه در مصاحبه ای تاکید کرد که در صورت وقوع جنگ امارات یک هدف بالقوه در نظر گرفته خواهد شد: «اگر جنگ به برج های شیشه ای اماراتی برسد، از این کشور چه باقی خواهد ماند؟ اگر قرار باشد امارات متحده عربی تخریب شود، آیا چنین اتفاقی به نفع حاکمان اماراتی و مردم این کشور تمام خواهد شد؟»

مقامات اماراتی اکنون بر سر این مساله بحث می کنند باید شیوه خود را تغییر دهند و می گویند که قصد دارند در منطقه ای وسیع تر فعال بمانند. آنها می گویند که از ماه ها قبل اشاراتی به عقب نشینی نیروها در یمن داشتند و دلیلش هم مذاکرات صلح تحت حمایت سازمان ملل متحد بوده که از ابتدای امر هدف اصلی مداخله نظامی به شمار می رفته است. آنها همچنین می گویند که سفر هیئت اماراتی به تهران در چارچوب مذاکرات درباره حقوق ماهیگیری در تنگه هرمز انجام شده و با بحران فعلی ارتباطی نداشته است.

درخواست های مربوط به کاهش تنش ها در منطقه سبب تغییر موضع اماراتی ها در قبال ایران نشده اند؛ به این معنی که امارات همچنان توسعه گرایی منطقه ای ایران را خطرناک می داند و معتقد است که برنامه ایران برای تقویت قابلیت های موشک های بالستیک باید متوقف شود.

اما به گفته ساکنین و دیپلمات های امارات متحده عربی، یک سری مباحثات در این کشور هم وجود دارد مبنی بر اینکه جاه طلبی های منطقه ای محمد بن زاید، ولیهد ابوظبی و حاکم عملی امارات، از دیدگاه این کشور در رابطه با موقعیت آن در جهان و آنچه سعادت و ثبات می انگارد، فاصله گرفته است.

یک تاجر در دبی که در پی ترس از نظام استبدادی و مجازات های شدیدالحن دولت خواست نامش فاش نشود، گفت: «به نظر می رسد که حوزه فعالیت امارات بیش از اندازه گسترش یافته و آنها عواقبش را محاسبه نکرده بودند. گستره نفوذ نظامی آنها تفکر درباره امارات متحده عربی به عنوان یک پناهگاه امن را از بین برده و اکنون آنها خطر همراهی با آمریکایی ها را احساس کرده اند.»

حمایت امارات از عقب نشینی ترامپ از توافق هسته ای ایران جدیدترین اتفاق از مجموعه اتفاق هایی است که این کشور روی آنها سرمایه گذاری کرده و درست آنطور که انتظار داشته پیش نرفته اند.

جنگ یمن با دردسرهای شدیدی همراه بوده، به فاجعه کشیده و با انتقادات بین المللی از شمار بالای تلفات غیرنظامی مواجه شده است و به رغم آنکه این عربستان سعودی بوده که با حملات هوایی باعث بیشتر تلفات غیرنظامی شده، اما امارات هم مورد انتقاد قرار گرفته است. محاصره دو ساله قطر هم نتوانسته این کشور را از جامعه بین المللی جدا کند، اما به اقتصاد امارات آسیب وارد کرده است.

پشتیبانی نظامی امارات از حفتر، جنگ سالار لیبیایی، هم به حمله او به طرابلس، پایتخت لیبی، انجامید که اگرچه کشته های زیادی بر جا گذاشت، اما در توازن قدرت در لیبی هیچ تغییری ایجاد نکرد.

در واشنگتن، تلاش های ولیعهد ابوظبی برای ایجاد روابط بین دولت ترامپ و مسکو نتیجه منفی داد و پای امارات را نیز به تحقیقات رابرت اس. مولر، بازرس ارشد مسئول پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 باز کرد.

جدای از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، محمد بن زاید، ولیعهد امارات، تنها رهبر خارجی است که در پرونده به او اشاره شده است: جلسه ای که محمد بن زاید در سال 2017 در هتل «چهار فصل» خود در سیشلز بین ترانپ و اریک پرینس، همکارش، و کریل دمیتریف، سرمایه دار روسی، ترتیب داده، در پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

تحقیقات درباره اقدامات برخی از همکاران ولیعهد ابوظبی از جمله توماس جی. باراک جونیور، تامین کننده مالی جمهوری خواه که هفته گذشته از سوی دموکرات های کنگره به تلاش برای نفوذ بر سخنرانی کمپین ترامپ به دستور مقامات اماراتی متهم شد، همچنان ادامه دارد.

عبدالخالق عبدالله، دانشمند علوم سیاسی اماراتی که در دبی مستقر است، می گوید اگر امارات خطایی مرتکب شده باشد، آن اتحاد بیش از اندازه نزدیک با ترامپ بوده که ثابت کرده به شدت غیر قابل پیش بینی است.

او می افزاید امارات از ترامپ به عنوان جایگزینی برای رئیس جمهوری باراک اوباما که با نادیده گرفتن نگرانی های اماراتی ها پیگیر توافق هسته ای با ایران شد، استقبال کرد، اما ترامپ هم ثابت کرده به همان اندازه اوباما متحد غیر قابل اعتمادی است.

او ادامه داد: «شما واقعا می خواهید همه تخم مرغ های خود را در سبد ترامپ قرار دهید؟ ماه ژوئن که ترامپ تهدید کرد انهدام هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط ایران را با حمله تلافی می کند و سپس نظرش را تغییر داد، لحظه ای مهم برای امارات متحده عربی و برای سراسر منطقه بود. همه تصور می کردند که ترامپ کسی است که به حرفش عمل می کند و وقتی زمان عمل رسید، او پا پس کشید.»

اما به گفته دیپلمات ها، مقامات اماراتی بیشتر از این مساله دلخور شدند که ترامپ ادعا کرد تنها 10 دقیقه پیش از حمله به ایران از آن منصرف شده، اما در این باره هیچ اطلاعی به متحدان اماراتی خود نداده است.

مقامات اماراتی درباره اینكه در صورت وقوع جنگ، با حمله ایالات متحده به ایران موافقت می کردند یا خیر، اظهارنظر نکردند. در عین حال، آنها هنوز به تلاش های مایك پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا، برای ایجاد یك نیروی امنیتی دریایی جهانی تحت فرمان ایالات متحده برای تامین امنیت حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز پاسخ مثبت نداده اند.

تئودور کاراسیک، از موسسه تحقیقاتی واقع در واشنگتن، گفت که همین خودداری از پاسخ مثبت به پیشنهاد پومپئو گمانه زنی ها را درباره موضع گیری امارات متحده عربی در رابطه با مناقشه کنونی تشدید کرده است: «این سوالی بزرگ و مهم است. آیا امارات متحده عربی از ایالات متحده فاصله خواهد گرفت؟ این کشور یک سری مشکلات اقتصادی و اختلاف نظرها درباره اقدام در رابطه با ایران را شاهد است. اما در پایان روز، امارات متحده عربی زیر چتر امنیتی آمریکا قرار دارد و همین است که اهمیت دارد.»

منبع: واشنگتن پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا