اقتصادیسیاسی

آیا «اقتصاد» موجب بروز اختلاف میان جنبش حماس و ترکیه می شود؟

فعالیت‌های اقتصادی جنبش حماس در ترکیه، اعتراضاتی را در داخل این کشور مبنی بر تاثیر منفی این فعالیت‌ها بر ثبات اقتصادی ترکیه برانگیخته است.

میدل ایست نیوز: وضعیت اقتصادی که ترکیه با آن دست به گریبان است، بر روابط دوجانبه این کشور با جنبش حماس تاثیر گذاشته است به ویژه آنکه برخی گزارش‌های امنیتی ترکیه، حکایت از اقدامات حماس در زمینه پولشویی در این کشور دارد، امری که ترکیه را بر آن داشت تا برخی اقدامات مهم را اتخاذ کند.

از مهم‌ترین این اقدامات می توان به تحت نظر قرار دادن فعالیت‌های اقتصادی شماری از سازمان‌های مدنی فلسطینی وابسته به جنبش حماس یا فعالیت شخصیت‌های مرتبط به این جنبش در ترکیه برای حمایت اقتصادی و مادی از حماس اشاره کرد.

در سایه وزن سیاسی جنبش حماس در صحنه داخلی فلسطین و هراس اسرائیل از آن، همچنین با توجه به فعالیت‌های این جنبش در حمایت از همکاری با ترکیه به ویژه در بیت المقدس و برخی مناطق مهم فلسطین، طیفی در ترکیه بر لزوم ارتباط با حماس اعتقاد دارند اما آنچه روشن است، این است که گزارش‌های اخیر امنیتی ترکیه در این باره بسیار جدی است و از تداوم فعالیت‌های نهادهای فلسطینی در اراضی ترکیه از این حکایت می کرد که بازتاب‌های منفی در ثبات اقتصادی ترکیه دارد به ویژه که آنکارا در حال حاضر با بحران‌های متعددی در سطوح مختلف دست به گریبان است.

نکته جالب توجه در این مساله این است که اقدامات جنبش حماس در فرار مالیاتی در ترکیه اثبات شده است. این موضوعی است که گزارش‌های رسمی ترکیه پرده از آن برداشته و به جنبش حماس نسبت به خطرات این اقدام بر ثبات اقتصادی ترکیه هشدار داده است.

گزارش‌های منتشر شده در روزنامه‌های ترکیه بر این مطلب اشاره دارد که در این کشور دو طیف اصلی در رابطه با  مناسبات ترکیه با جنبش حماس وجود دارد؛ طیف نخست با توجه به وزن و جایگاه این جنبش در فلسطین، حضور حماس و نهادهای وابسته به آن را در ترکیه تایید می کند. طیف دوم، اخراج دفاتر سازمان‌های مدنی وابسته به حماس را از ترکیه و مهم‌تر از آن قطع رابطه با این جنبش را مورد تایید قرار می دهد، به ویژه که بسیاری از نهادهای بین‌المللی، معترضِ وجود مناسبات تنگاتنگ میان ترکیه و حماس هستند، اعتراضی که تاثیرات روشنی بر روند فعالیت‌های دیپلماتیک ترکیه در بسیاری از موارد و موضوعات داشته است.

در پایان باید گفت که رویکردهای سیاسی ترکیه در سایه تحولات اقتصاد بین الملل بر منظومه روابط آنکارا با حماس تاثیرگذار خواهد بود، تاثیری که در پرتو تحولات کنونی در سپهر سیاسی این کشور نمایان شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا