سرخط خبرها

شکایت متقابل کویت از عراق به شورای امنیت

نماینده کویت در عراق بابت عدم هماهنگی عراق با کویت در ساخت بندر عظیم فاو از این کشور شکایت کرد.

میدل ایست نیوز: نماینده کویت در سازمان ملل با تقدیم نامه‌ای به شورای امنیت از عراق بابت ساخت بندر بزرگ فاو شکایت کرد.

«منصور العتیبی»، نماینده کویت در سازمان ملل در اقدامی متقابل با شکایت عراق از ساخت سکوی «فشت العیج» در منطقه مرزی مورد اختلاف دو کشور، شکایت کویت از عراق را به شورای امنیت ابلاغ کرد.

در این نامه تأکید شده که عراق در ساخت بندر عظیم فاو که به مراحل بسیار پیشرفته‌ای رسیده هیچ هماهنگی‌ای با کویت انجام نداده و این خلاف ماده 206 معاهده دریایی سازمان ملل متحد است.

در این نامه آمده که ساخت بندر مذکور تأثیرات جغرافیایی و زیست محیطی بر خاک کویت خواهد داشت و براساس ماده 205 قانون مذکور همه این تأسیسات و از همه مهم‌تر موج شکن بندر فاو باید با هماهنگی کشور کویت ساخته می‌شد.

در این نامه تأکید شده که عراق با درخواست کویت برای بررسی مشترک این موضوع نیز پاسخ نداده است ضمن اینکه عراق به استناد ماده 192 این قانون متعهد به اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی در این منطقه است.

کویت در این نامه تأکید کرده که بارها از عراق خواسته که مذاکرات مربوط به ترسیم نهایی مرزهای دریایی دو کشور آغاز شود اما عراق تاکنون به این درخواست‌ها نیز پاسخی نداده است.

پیش از این عراق با ارسال نامه‌ای رسمی به شورای امنیت از تلاش کویت برای قراردادن عراق در برابر عمل انجام شده در مناطق مرزی و ساخت و ساز در نقاط مورد اختلاف مرزی شکایت کرد.

منبع
کلکامش برس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا