اجتماعیسیاسی

ردپای القائات رادیکال خط عربستانی – امریکایی در گزارش جنجالی الحره علیه نهادهای دینی عراق

امریکایی ها در حالی گفته اند که این شبکه مستقل عمل می کند و نظارتی بر برنامه های آن ندارند که شبکه الحره تحت نظارت وزارت امور خارجه امریکا کار می کند و بودجه آن توسط این وزارتخانه تامین می شود.

میدل ایست نیوز: گزارش عجیب و غریب شبکه الحره علیه نهادهای دینی و مرجعیت در عراق شگفت آور بود. تا آن جا که ایالات متحده مجبور شد یکی از مقامات دیپلماتیک خود را به عراق بفرستد تا رسما موضع خود را در مغایرت با این گزارش بیان کند و به نوعی از عراقی ها دلجویی و عذرخواهی کند.

امریکایی ها در حالی گفته اند که این شبکه مستقل عمل می کند و نظارتی بر برنامه های آن ندارند که شبکه الحره تحت نظارت وزارت امور خارجه امریکا کار می کند و بودجه آن توسط این وزارتخانه تامین می شود.

تا پیش از روی کار آمدن، دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری امریکا، شبکه خبری الحره تلاش می کرد جانبداری سیاسی از هیچ جریان سیاسی در عراق نکند و با وجود این که دولت امریکا از روز نخست سقوط صدام حسین مخفی نکرده بود که طرفدار حکومت سکولار در عراق است اما هیچ گاه به نقد فعالیت های سیاسی گروه های دینی نمی پرداخت. تا آن موقع هدف گردانندگان شبکه الحره این بود که در فضای رسانه ای عراق مخاطب جذب کنند و با جلب اعتماد آنها رویکرد سیاسی خود را به شکل بسیار ملایم و به دور از رقابت های سیاسی درونی عراق به افکار عمومی این کشور وارد کنند. برای همین شبکه الحره توانسته بود جایگاه یک رسانه وزین و بدون حاشیه را در عراق به دست آورد.

بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ و اعمال نفوذ عربستان سعودی در دولت او، همان طور که بسیاری از نهادها و ارگان های وابسته به امریکا به شکل اساسی دگرگون شدند، شبکه الحره نیز متاثر از این نفوذ شد و دگرگون شد، تا جایی که شبکه الحره برای چند ماه فعالیت خود را متوقف کرد و آگهی داد که به زودی با کادر جدید به عرصه رسانه ای بازمی گردد. وقتی که بعد از وقفه ای چند ماهه فعالیت خود را از سر گرفت، روشن شد که تیم رسانه ای عربستان (به طور ویژه العربیه) در این شبکه مستقر شدند و حتی مجری های شبکه های العربیه و الحدث (هر دو وابسته به عربستان سعودی) به الحره انتقال یافتند. بعد از آن تا کنون شاهد خط ویژه عربستانی – امریکایی در شبکه الحره بوده ایم. بنابراین می توان نتیجه گرفت که گزارش این شبکه علیه نهادهای دینی و مرجعیت عراق نیز متاثر از القائات این خط ویژه بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا