سیاسی

تحرکات سیاسی برای برکناری «عادل عبدالمهدی»

درست در زمانی که تحرکات سیاسی برای برکناری «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به علت عملکرد ضعیف وی فزونی گرفته است، «محمد الداینی»، نماینده سابق پارلمان عراق از تلاش‌ها برای تاسیس شورای انتقالی در این کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: درست در زمانی که تحرکات سیاسی برای برکناری «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به علت عملکرد ضعیف وی فزونی گرفته است، «محمد الداینی»، نماینده سابق پارلمان عراق از تلاش‌ها برای تاسیس شورای انتقالی به رهبری «سید مقتدی صدر» خبر داد.

برخی گروه‌های سیاسی عراقی نظیر ائتلاف سائرون، جریان حکمت ملی و ائتلاف النصر از تلاش‌ها برای استیضاح عبدالمهدی و وزرای دولت و احتمالا برکناری آنها همزمان با آغاز جلسات فصل سوم قانون‌گذاری به علت ضعف عملکرد، گسترش فساد مالی و کُندی در طرح‌های خدمات‌رسانی خبر داده اند.

در سایه سکوت سنگین عبدالمهدی، فشارها به وی درخصوص شماری از پرونده‌ها افزایش یافته به طوری که وی ترجیح داده است کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود را که برای اطلاع‌رسانی درباره تازه‌ترین رویدادهای کشور برگزار می کرد، لغو کند.

در همین رابطه، اغلب فراکسیون‌های سیاسی نه فقط به خاطر عملکرد تیم عبدالمهدی بلکه به علت عدم موضع‌گیری واضح وی در مقام فرمانده کل نیروهای مسلح در قبال اغلب مسائل مورد اهتمام افکار عمومی از عبدالمهدی ناراضی هستند.

«محمد الداینی»، نماینده سابق پارلمان عراق از وجود گفت‌وگوهای سیاسی برای تشکیل شورای انتقالی به عنوان جایگزین دولت عبدالمهدی خبر داد و اظهار داشت: «شورای انتقالی، پیشنهاد سیاسی داخلی برای قطع ریشه مداخلات خارجی است و این تمایل وجود دارد که شخصیت‌های سیاسی نظیر قاسم الاعرجی، شیروان الوائلی، محمد شیاع السودانی، عزت الشابندر و یاسین الیاسری به علت تجربیات و شایستگی عملی در آن حضور داشته باشند.»

وی از وجود تمایل برخی طرف‌ها برای ریاست سید مقتدی صدر بر شورای انتقالی خبر داد و افزود این امر به علت مقبولیت صدر در میان قشرهای وسیع جامعه عراق مطرح شده است.

با وجود اینکه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بارها تاکید کرده نامه استعفای خود را همیشه در جیب به همراه دارد اما ناظران امر معتقدند که وی بعید است دست به این اقدام بزند چرا که این امر نیازمند توافق فراکسیون‌های سیاسی حامی به قدرت رسیدن عبدالمهدی و مشخص کردن فردی به عنوان جایگزین وی است.

از طريق
سکای پرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا