سرخط خبرهاسیاسی

حمايت عراق از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

وزیر امور خارجه عراق در نشست دوره ای وزرای خارجه اتحادیه عرب خواستار افزایش تلاش های مشترک عربی برای کاهش تنش در منطقه شد.

ميدل ايست نيوز: «محمدعلی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق، در سخنرانی خود در مقام رئیس نشست دوره ای وزرای خارجه اتحادیه عرب به تازه ترین اوضاع جهان عرب پرداخت.

او در این نشست که روز دوشنبه در قاهره برگزار شد از کشورهای عربی و منطقه و جامعه بین الملل خواست که از حکومت جدید سودان حمایت و به تحقق ثبات و حفظ یکپارچگی سودان کمک کنند و همچنین خواستار ادامه حمایت از مسئله فلسطین و افزایش فشارها برای احقاق حقوق مشروع ملت فلسطین شد.

الحکیم در بیان موضع عراق درباره امنیت آب های بین المللی در خلیج تأکید کرد که عراق با پروژه ها و نقشه هایی که به افزایش تنش در منطقه می انجامد موافق نیست و باور دارد که کشورهای مشرف بر خلیج می توانند امنیت کشتیرانی در خلیج را تأمین کنند.

او با اشاره چهار دهه جنگ و ناآرامی و محاصره عراق تأکید کرد که عراق نیازمند حمایت برادران و دوستانش جهت ریشه کن کردن آفت تروریسم و ایستادن دربرابر همه جریان های افراطی است.

وی همچنین بر مخالفت عراق با حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک این کشور تأکید کرد و افزود که عراق از هر راه ممکن برای خروج این نیروها تلاش می کند و آماده همکاری امنیتی با ترکیه براساس توافق نامه مرضی الطرفین است.

وزیر خارجه عراق همچنین بر حمایت عراق از تلاش های بین المللی برای تحقق صلح و ثبات و حفظ حاکمیت ارضی و وحدت اراضی کشورهای عربی و بازگشت آوارگان به خانه هایشان و بازگشت سوریه به عضویت در اتحادیه عرب تأکید کرد.

او تعرض اسرائیل به برخی کشورهای عربی را محکوم و بر حق آنان در دفاع از خود دربرابر این تعرضات تأکید کرد.

الحکیم افزود که در دوره ریاست خود بر اتحاد عرب برای افزایش همکاری های مشترک عربی و مشورت دائمی با برادران عرب برای افزایش فعالیت های مؤثر دیپلماتیک جهت کاهش بحران های منطقه تلاش خواهد کرد.

وزیر خارجه عراق در حاشیه این نشست دیدارهایی نیز با همتایان مصری و اردنی خود داشت.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا