سرخط خبرها

«پوتین»: روابط امنیتی ـ نظامی روسیه و اسرائیل به سطح جدیدی رسیده است

«بنیامین نتانیاهو» در سفر به سوچی با «ولادیمیر پوتین» دیدار و گفت وگو کرد.

میدل ایست نیوز: «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه، در دیدار با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، در شهر سوچی تأکید کرد که روابط امنیتی – نظامی دو کشور به سطح جدیدی ارتقا یافته است.

ولادیمیر پوتین با تأکید بر اهمیت همکاری امنیتی بین روسیه و اسرائیل خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت: «با تلاش‌های شما، روابطمان در امور امنیتی و در زمینه نظامی به سطح جدیدی رسیده و این همکاری به ویژه در مقابله با بقایای تروریسم بین‌المللی بسیار مهم است».

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به رویدادهای دو دهه پیش در داغستان گفت: «روسیه خیلی خوب می‌داند تروریسم چیست، اسرائیل هم مستقیما این را می‌داند».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در آغاز این دیدار از همکاری دو کشور در منطقه «تقدیر کرد» و با تأکید بر همکاری‌های نظامی بین دو کشور گفت: «این موضوع در حال حاضر اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که ایران در یک ماه اخیر اقداماتش برای استفاده از خاک سوریه علیه ما را بشدت افزایش داده و موشک‌هایی را به آنجا منتقل کرده است».

بنیامین نتانیاهو همچنین گفت: «ما در قبال این تهدید ساکت نمی‌نشینیم و باید کاری بکنیم. گفت‌وگوی ما [روسیه و اسرائیل] نیز اهمیت پیدا می‌کند. مطمئنم در گفت‌وگوهایمان به این موضوع خواهیم پرداخت».

بنیامین نتانیاهو که همزمان وزیر دفاع اسرائیل نیز هست، ساعتی پیش‌تر در دیداری جداگانه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفته بود: «ایران تلاش خود را برای حمله به اسرائیل از سوریه تشدید کرده، و از این رو باید هماهنگی بین ما نیز افزایش یابد».

نخست وزیر اسرائیل پیش از سفر به روسیه گفته بود: «ما علیه تلاش‌های رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌اش برای حمله به ما، اقدام می‌کنیم».

سفر بنیامین ننانیاهو به روسیه در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل صورت گرفته است که قرار است پنج روز دیگر، ۲۶ شهریور، برگزار شود.

ولادیمیر پوتین در دیدارش با بنیامین نتانیاهو با اشاره به این انتخابات گفت که امیدوار است برنده انتخابات مناسبات دو کشور را حفظ و تقویت کند.

پوتین همچنین یادآور شد که «یک و نیم میلیون نفر از مردم روسیه در اسرائیل زندگی می‌کنند و ما همیشه آنها را مردم خودمان می‌دانیم».

رسانه‌های اسرائیل سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه را بخشی از تلاش انتخاباتی وی برای جلب آراء روس‌تبارهای اسرائیل دانسته‌اند.

بنابر همین گزارش‌ها، سفر سه هفته پیش او به کی‌یف نیز با هدف جلب آراء اوکراینی‌تبارهای اسرائیل صورت گرفت.

از سوی دیگر سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه در حالی صورت می‌گیرد که رسانه ها خبر دادند که اسرائیل می کوشد نشست سه جانبه اسرائیل، روسیه و آمریکا را در سطح وزرای خارجه برگزار کند.

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا