سرخط خبرها

سخنگوی ائتلاف فتح: پاسخ «حشد الشعبی» به اسرائیل با هماهنگی حکومت عراق است

سخنگوی ائتلاف فتح تأکید کرد که حشد الشعبی بخشی از نیروی نظامی عراق است و براساس منافع عراق عمل می کند.

میدل ایست نیوز: «احمد الاسدی»، سخنگوی رسمی ائتلاف فتح، تأکید کرد که همه گزینه ها در پاسخ به حملات اسرائیل به مواضع حشد الشعبی در زیر سقف دولت و نهادهای رسمی عراق روی میز است.

او در مصاحبه با «المیادین» تأکید کرد که حشد الشعبی در خط مقدم مبارزه با تروریسم فعالیت می کند و افزود که پایگاه های حشد الشعبی در حالت آماده باش است تا مانع از حمله پهپادی تازه ای شود.

الاسدی افزود که حشد الشعبی بخشی از نیروی نظامی عراق است و امکان ندارد که بدون هماهنگی و نظارت حکومت عراق دست به اقدامی در واکنش به حملات اسرائیل بزند و تأکید کرد که عراق اسرائیل را رژیمی اشغالگر می داند و در آن در حالت جنگ به سر می برد.

سخنگوی ائتلاف فتح افزود که تحقیقات نشان می دهد که پهپادهایی که از منطقه قائم در مرز عراق و سوریه عبور کرده و وارد عراق شده اند از کجا پرواز کرده و چه مسیری را پیموده اند و  اظهار داشت که احتمالا دولت عراق با به تأخیر انداختن اعلان نتایج تحقیقات سیاست خاصی را دنبال می کند.

او گفت که این پهپادهای امریکایی نبوده اند و براساس اطلاعات می توان گفت که اسرائیلی بوده اند اما منطقا نمی توان ادعا کرد که پهپادهایی از خارج وارد عراق شود و عملیاتی انجام دهد و سپس برگردد و رادارهای امریکا از این همه بی خبر بمانند.

وی از دولت عراق خواست که توضیحات شفافی درباره شمار نیروهای خارجی و مستشاران و محل استقرار و مأموریت آنها ارائه کند و افزود که لزوما نباید مستشاران نظامی امریکایی باشند و می توان در این باره از کشور های اروپایی یا چین یا روسیه کمک گرفت.

الاسدی تأکید کرد که اصل نیاز به حضور نیروهای خارجی وابسته به نظر این یا آن تشکل سیاسی نیست و از اجماع سیاسی در عراق برخوردار است.

او درباره نقش ایران در عراق نیز تأکید کرد که ایران عراق را یکی از مراکز ثقل در تعادلات منطقه ای می داند و  افزود که امریکایی ها حشد الشعبی را به چشم گروهی تابع تصمیمات ایران می دانند اما چنین نیست و حشد الشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق است که نمی تواند خارج از تصمیم گیری های سیاسی و راهبردی عراق عمل کند.

او انتشار عکس «سید مقتدی صدر» در کنار رهبر ایران را دارای پیام آشکار دانست و افزود که روابط صدر با ایران چیز تازه ای نیست و او پیش از این هم در ایران به سر برده است و تأکید کرد که سفر صدر در عربستان یا قطر یا ایران همه و همه به منافع ملت عراق مربوط می شود.

وی اظهار داشت که «به عنوان یک گروه مقاومت انتشار تصویر سید مقتدی صدر در کنار رهبر ایران و ژنرال قاسم سلیمانی مایه خوشحالی ماست».

الاسدی همچنین گفت که به نظر وی موضوع مذاکرات اخیر «فالح الفیاض»، رئیس سازمان حشد الشعبی، در سفرهای اخیرش خرید سامانه دفاعی بوده و به خصوص عراق در این باره با روسیه و نیز چین و ایران در حال مذاکره است.

او افزود که حشد الشعبی برای تقویت توان دفاعی خود تلاش خواهد کرد.

منبع
المیادین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا