سیاسی

اتهاماتی که پمپئو به عراق زد و پس گرفت

ای کاش وزیر امور خارجه امریکا قبل از آن که عراق را متهم کند، با نخست وزیر عراق صحبت می کرد بعد آن توئیتر را منتشر و عراق را متهم می کرد!

میدل ایست نیوز: اتهام زدن به عراق در دست داشتن در حمله پهپادی انصار الله یمن به پالایشگاه نفت آرامکوی عربستان سعودی، اتهامی ناپسند و فاقد اعتبار است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا بعد از حمله انصارالله به پالایشگاه نفت آرامکو در توئیتری ضمن متهم کردن ایران به این که در پس حمله به پالایشگاه نفت عربستان سعودی است، نوشت که پهپادهای ایرانی از خاک عراق پرواز و پالایشگاه نفت عربستان را بمباران کردند. در حالی که هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرد و در عین حال به دولت عراق توهین کرد که حریم هوایی اش در اختیار کشور دیگری است.

این صحیح است که عراق بعد از اشغال آن توسط ایالات متحده به محلی برای نفوذ کشورهای مختلف تبدیل شده اما این که وزیر امور خارجه امریکا بدون هیچ سند و مدرکی عراق را متهم کند که حریم هوایی اش در اختیار پهپادهای ایرانی برای حمله به عربستان بوده کاری اساسا اشتباه، عجولانه و به دور از روابط دوستانه دیپلماتیک دو کشور عراق و امریکاست.

وانگهی، ایالات متحده امریکا در حالی این اتهام را می زند که این کشور در عراق پایگاه نظامی دارد و عوامل آن در سراسر عراق پراکنده اند. همچنین حریم هوایی عراق زیر نظر ایالات متحده است و امریکا بر هر ورود و خروجی در آسمان عراق نظارت می کند، بنابراین اگر هم نقض حریم هوایی شده باشد، این ایالات متحده است که در مظان اتهام قرار دارد که نتوانسته رد هواپیما یا پهپادی را بگیرد.

اگر هم ایالات متحده بخواهد عراق را متهم کند که حریم هوایی اش باز است و توانایی کنترل آن را ندارد، این اتهام باز هم متوجه خود ایالات متحده است که بر خلاف تعهداتش در تامین نیازهای امنیت هوایی عراق کوتاهی می کند و ادوات نظامی مورد نیاز آن را در این بخش تامین نمی کند.

شاید وزیر امور خارجه امریکا بعد از آن اتهام زنی ها فهمید که اشتباه کرده است و در تماس با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق حرف خود را پس گرفت و پیام داد که واشنگتن بیانیه دولت عراق در عدم بکارگیری اراضی این کشور درحمله به عربستان را تایید می کند. اما ای کاش وزیر امور خارجه امریکا قبل از آن که عراق را متهم کند، با نخست وزیر عراق صحبت می کرد بعد آن توئیتر را منتشر و عراق را متهم می کرد!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا