سرخط خبرهاسیاسی

دلالت های سیاسی پهلو گرفتن ناو جنگی امریکایی در لبنان

سفارت امریکا در بیروت اعلام کرد که حضور این ناو جنگی در لبنان دارای پیغام سیاسی درباره عمق روابط دو کشور است.

میدل ایست نیوز: در تحولی چشمگیر یکشنبه شب ادمیرال «جمیس مالوی»، فرمانده ناوگان پنجم ارتش امریکا بر فراز ناو جنگی امریکایی USS RAMAGE با استقبال شماری از مقامات لبنانی ازجمله وزرای دفاع و کشور لبنان به بندر بیروت رسید.

مالوی در مراسم استقبال تأکید کرد که این ناو جنگی سال گذشته در رزمایش مشترکی با ارتش لبنان حضور داشته است.

همزمان «الیزابت ریچارد»، سفیر امریکا در بیروت، حضور این ناو جنگی را پیغامی سیاسی درباره عمق شراکت لبنان و امریکا دانست و افزود که روابط امریکا با لبنان به همکاری نظامی منحصر نمی شود و امریکا خود را به کمک به لبنان در این شرایط سخت اقتصادی و تقویت نهادهای حکومتی لبنان متعهد می داند.

در بیانیه سفیر امریکا افزوده شده که «در موضوع حمل و نقل تولیدات نفتی که به چندین کشور جهان مربوط می شود، امیدواریم لبنان نیز به منظومه دفاعی تأمین امنیت آبراهه های بین المللی بپیوندد».

این کشتی در 20 اوت از پایگاه دریایی NORFOLK حرکت کرده و صدها سرباز نیروی دریایی امریکا بر فراز آن هستند.

تحلیلگران لبنانی حضور این ناو جنگی را بی ارتباط با اقدامات امریکا علیه نفوذ ایران و حزب الله در لبنان نمی دانند.

«شامل روکز»، نماینده مجلس لبنان، تأکید کرد که حضور ناوهای جنگی خارجی در لبنان چیز تازه ای نیست و پیشتر شاهد ناوهای جنگی فرانسوی و بریتانیایی و امریکایی بوده ایم.

او گفت که رسیدن این ناو جنگی به بندر بیروت هیچ پیام خاصی ندارد و فقط چون با تنش های منطقه همراه شده سروصدا به پا کرده است.

اما «عماد رزق»، مدیر مرکز غیر دولتی مطالعات استراتژیک، تأکید کرد که حضور این ناو جنگی در لبنان بی تردید با تعادل نیروها در دریای مدیترانه مربوط می شود.

او گفت در توصیف این تعادل نیروها گفت که ایران و سوریه تحت فشار و تحریم هستند و ناوهای جنگی روسیه در سواحل سوریه حضور دارند و نیروی دریایی آلمان تحت فرماندهی سازمان ملل در مدیترانه حضور دارند.

به گفته رزق، امریکا پیش از این مخالف تأمین سلاح برای ارتش لبنان بود و با فروش سلاح به ارتش لبنان توسط فرانسه هم مخالفت می کرد، اما ناگهان از روابط عمیق نظامی با لبنان سخن می گوید.

به نظر وی، این تحول دارای پیامی از جانب امریکا به ایران است مبنی بر اینکه امریکا نمی خواهد اجازه حضور نیروی دریایی ایران در مدیترانه را بدهد.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا