اقتصادیسیاسی

کدام قدرتمندتر است؛ نیروی نظامی ایران یا عربستان؟

همزمان با رسیدن تنش ایران و عربستان به سطحی بی سابقه، این پرسش مطرح می شود که کفه نظامی کدام کشور سنگین تر است.

میدل ایست نیوز: فقط با یک حمله تولید نفت عربستان به نصف رسید و قیمت طلای سیاه به نحوی کم سابقه افزایش یافت و بار دیگر همه نگاه ها به سمت خلیج دوخته شد و موضوع به تنش میان دو کشور بزرگ منطقه، عربستان و ایران، تبدیل شد.

بسیاری نفس حبس کرده اند در انتظار که این تنش به کجا می انجامد و کسانی حتی از نزدیک بودن یک جنگ نظامی میان ایران و عربستان در دو سوی خلیج سخن می گویند.

در این تنش که به سطحی کم سابقه رسیده، این پرسش مطرح می شود که کفه نظامی کدام سنگین تر است و کدام یک می تواند در جنگی احتمالی پیروز میدان باشد.

در این گزارش به توانایی های نظامی و کفه قدرت هر کشور در سطح امکانات انسانی و لجستیک براساس تازه ترین گزارش های پایگاه امریکایی «گلوبال فایر پاور» که به صورت تخصصی به رصد کردن توان نظامی کشورهای می پردازد پرداخته ایم.

رتبه جهانی

ایران در رتبه جهانی قدرت نظامی رتبه ای بسیار بالاتر از عربستان دارد. در 137 کشور جهان، ایران در رتبه 14 و عربستان در رتبه 25 است.

پایگاه مذکور برای تعیین این رتبه 50 مقیاس را در نظر می گیرد که ازجمله شامل موفقیت در اجرای عملیات، توانایی نظامی، فناوری صنایع دفاعی، نیروی انسانی و مالی، موقعیت جغرافیایی، وضعیت اقتصادی، ثروت های طبیعی، وضعیت بهداشت عمومی، شمار نیروهای نظامی و ذخیره می شود.

اطلاعات این پایگاه نشان می دهد که امکانات انسانی دو کشور تفاوت بسیاری با هم دارد. جمعیت ایران 83 میلیون نفر است که بیش از 47 میلیون نیروی کار دارد در حالی که جمعیت عربستان کمی بیش از 33 میلیون نفر است و کمتر از 18 میلیون نفر نیروی کار دارد. نیروی کار مناسب برای خدمت نظامی در ایران حدود 40 میلیون نفر است اما در عربستان کمی بیش از 16 میلیون نفر است.

به لحاظ شمار نیروی نظامی، ارتش عربستان متشکل از 230 هزار نیروی درخدمت است و هیچ آماری از نیروی ذخیره عربستان وجود ندارد. اما نیروی مسلح ایران متشکل از 523 هزار سرباز در خدمت و 350 هزار نیروی ذخیره است که با این تعداد بزرگ ترین ارتش خاورمیانه را تشکیل می دهد.

بودجه دفاعی عربستان حدود 70 میلیارد دلار و بودجه دفاعی ایران کمتر از 7 میلیارد دلار است. درعوض بدهی خارجی ایران حدود 8 میلیارد دلار و بدهی خارجی عربستان 205 میلیارد دلار است.

نیروی هوایی

تعداد هواپیماهای جنگنده عربستان از ایران بیشتر است. عربستان 848 جنگنده و ایران 509 جنگنده اعم از بمب افکن و بالگرد و هوپیمای ترابری نظامی دارد. البته تعداد هواپیماهای ترابری نظامی ایران 89 تاست که از عربستان (49 هواپیمای ترابری) بیشتر است.

توپ و تانک

این پایگاه امریکایی در آمارهای خود تفوق آشکار ایران در تعداد تانک بر عربستان را نشان می دهد. ایران 1634 تانک و عربستان 1062 تانک دارد. درعوض عربستان 11.100 زرهی ضدگلوله دارد و ایران 2.345 زرهی.

همچنین عربستان 705 توپ خودکار دارد و ایران 570 توپ خودکار. فاصله دو کشور در داشتن سکوهای پرتاب موشک هم بسیار زیاد است: ایران 1900 سکو دارد و عربستان فقط 122 سکو.

نیروی دریایی

در عرصه نیروی دریایی هم کفه ایران سنگین تر است. ایران 398 کشتی و قایق دریایی دارد و عربستان فقط 55 مورد. هیچ کدام از دو کشور ناو هواپیمابر ندارد. ایران 34 زیردریایی نظامی دارد اما عربستان هیچ زیردریایی ندارد.

هردو کشور 3 مین یاب دارند اما تعداد شناورهای گشتی ایران بسیار بیشتر از عربستان است (88 دربرابر 9).

نفت

درمورد نفت که مهم ترین منبع درآمد هردو کشور است، کفه قدرت به سمت عربستان است. هم در تولید و هم در صادرات. عربستان بیش از 10 میلیون بشکه در روز تولید می کند. در حال حاضر حجم دقیق تولید نفت ایران مشخص نیست اما براساس آمارها حجم صادرات نفتی ایران از 500 هزار بشکه کم تر است.

عربستان روزانه 3 میلیون بشکه نفت مصرف می کند، آماری که در ایران 1/9 میلیون بشکه است. ذخایر نفتی قطعی عربستان 266/5 میلیارد بشکه و ذخایر نفتی ایران 158/4 میلیارد بشکه است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا