سرخط خبرها

درخواست وزیر خارجه ایران از عراق برای خودداری از پیوستن به ائتلاف های ضد ایرانی

یک شبکه عراقی خبر داد «ظریف» در تماس تلفنی با همتای عراقی اش خواستار خودداری عراق از پیوستن به ائتلاف های ضد ایران شد.

میدل ایست نیوز: شبکه عراقی «الشرقيه» به نقل از منابعی از محور اصلی مذاکرات تلفنی «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، با همتای عراقی اش «محمدعلی الحکیم» خبر داد.

به گزارش این شبکه پرمخاطب داخلی در عراق ظریف در این تماس تلفنی از بغداد خواسته که از مواضع امریکا برای کشاندن منطقه به درگیری و ایجاد ائتلاف نظامی علیه ایران فاصله بگیرد.

این گزارش که به نقل از منابع آگاه منتشر شده افزوده که الحکیم نیز در این تماس تلفنی تأکید کرده که عراق امکان ندارد وارد درگیری با ایران شود و هرگز بخشی از هیچ ائتلاف منطقه ای یا جهانی علیه ایران نخواهد بود.

روز پنج شنبه (19 سپتامبر) وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه ای رسمی خبر داد که محمدجواد ظریف در تماسی تلفنی با محمدعلی الحکیم روابط دو کشور و راه های همکاری برای تأمین منافع دوجانبه و مراسم زیارت اربعین و تازه ترین تحولات منطقه و ضرورت حفظ امنیت و ثبات در منطقه را بررسی کرده است.

در همان روز وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد که این کشور در هیچ ائتلاف چندملیتی برای حفظ امنیت خلیج شرکت نخواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده که این کشور پیش از این موضع خود درباره امنیت خلیج و ضرورت واگذاری این مسئله به خود کشورها هم ساحل در خلیج را اعلام کرده است.

این بیانیه افزود که عراق همچنین حضور اسرائیل در چنین ائتلافی را مایه پیچیده تر شدن مشکلات می داند.

این در حالی است که «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق، روز سه شنبه (17 سپتامبر) همین مواضع را عینا اعلام کرده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا