سرخط خبرهاسیاسی

اختصاصی/ استان نینوا در کشاکش حزب بعث، حزب دموکرات کردستان، و ترکیه

یک منبع آگاه خبر داد که در کنار شدت گرفتن فعالیت های حزب بعث، حزب دموکرات می کوشد همه نیروهای محلی را علیه حشد الشعبی به کار بگیرد.

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه به «میدل ایست نیوز» خبر داد که حزب بعث در حال تلاش برای جذب نیرو و صف کشی دوباره در داخل و خارج عراق است.

به گفته این منبع، حزب بعث می کوشد بار دیگر سران خود را در داخل و خارج عراق تقویت کند.

این منبع آگاه همچنین خبر داده که حزب دموکرات کردستان در پی جلب حمایت ترکمانان عراق برآمده است.

به گفته این منبع، با وجود نارضایتی شدید شهروندان ترکمان عراق از حزب دموکرات کردستان به سبب اقدامات حزب دموکرات که شامل کشتار، ربایش، مصادره روستاها و زمین های کشاورزی، محروم کردن ترکمان ها از پست های اداری و دولتی می شود، سران سیاسی ترکمان به ائتلاف با حزب دموکرات گرایش پیدا کرده اند.

این منبع افزوده که سران سیاسی ترکمان در شرایط دشوار منطقه و نامعلوم بودن آینده تحولات منطقه در پی یافتن متحدی قدرتمند هستند.

به گفته این منبع، حزب دموکرات هم در وضعیت حضور نیروهای حشد الشعبی در مواضع سابق نیروهای پیشمرگه در استان نینوا، می کوشند با جذب همه نیروهای محلی ائتلافی متحد برای اخراج حشد الشعبی از این استان تشکیل دهند تا دوباره بتوانند به مناطق تحت کنترل خود بازگردند.

این منبع افزوده که ازسوی دیگر ترکیه ترکمانان اهل سنت را بازوی خود در استان نینوا و کرکوک می داند و توجه جدی به ترکمانان اهل سنت در تلعفر نشان می دهد.

به گفته این منبع، ترکمانان اهل سنت به سبب اختلافات دیرینه با ترکمانان شیعه، خود را به ترکیه نزدیک کرده اند.

این منبع افزوده که ترکیه حتی در زمان جنگ عراق با تروریست های داعش به شدت با ورود نیروهای حشد الشعبی به تلعفر مخالفت کرد چون می دانست که ترکمانان اهل سنت چه فجایعی علیه شیعیان مرتکب شده اند و می ترسید که کار به انتقام گیری بینجامد.

این منبع تأکید کرده که حمایت های ترکیه از این گروه همچنان ادامه دارد و اخیرا نیروی مسلحی از جوانان ترکمان اهل سنت تشکیل داده تا مانع از تعرض به آنان در آینده شود و می کوشد که در این باره دولت عراق را هم متقاعد کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا