سرخط خبرهاسیاسی

پیشنهاد انصارالله درباره توقف حملات به عربستان/ آشتی با شرط هایی که ایران تعیین می کند

در میان بحران عربستان در نحوه واکنش به حمله به آرامکو، انصارالله «قایق نجات» را به عربستان اعزام کردند، اما با شرط و شروطی که ایران تعیین کرده و عربستان بارها آن را رد کرده است.

میدل ایست نیوز: نیروهای انصار الله (حوثی) و در پس آنها ایران، در انتخاب زمان طرح توقف همه حملات به عربستان سعودی زمان دقیقی را انتخاب کردند: یک هفته بعد از حمله بزرگ به تأسیسات نفتی آرامکو که نیمی از صادرات نفتی عربستان را متوقف کرد. عربستان در شوک این حمله و در بررسی حجم خسارت ها و محاسبه نحوه واکنشی است که ممکن است برایش پرهزینه تر باشد. در چنین وضعیتی انصارالله «قایق نجات» را به عربستان اعزام کردند، اما با شرط و شروطی که ایران تعیین کرده و عربستان بارها آن را رد کرده است.

اعلان انصارالله درباره توقف حملات به لحاظ محتوایی چیز تازه ای ندارد، اهمیت آن در زمان بندی این اعلان در دل تحولات تازه منطقه و از همه مهم تر بحران عربستان بعد از عملیاتی عظیم علیه شاهرگ اقتصادی اش است. خسارت مالی، طرح پرسش درباره بی اثر بودن بودجه تسلیحاتی میلیاردی و ناتوانی از دفع این حملات، و از همه مهم تر موضع رئیس جمهور امریکا دربرابر ولیعهد عربستان که از اوخواسته بابت حمایت امنیتی «هزینه اش را بپردازد» ابعاد گوناگون این بحران را تشکیل می دهند.

موضع دشوار عربستان فقط به پیامدهای حمله به تأسیسات نفتی آرامکو ازجمله انتخاب دشوار واکنش نظامی به ایران، مربوط نمی شود. از آن مهم تر این است که پیشنهاد انصارالله می تواند به عربستان برای بیرون آمدن از تنگنای اتفاقات جنوب یمن هم کمک کند. عربستان بارها اعلام کرده که آنچه در جنوب یمن با حمایت امارات متحده عربی رخ می دهد به نفع ایران تمام می شود، اما امارات هیچ توجهی به این هشدارها نشان نداده. گویی ایران و امارات دست در دست هم تلاش می کنند تا عربستان را در باتلاق یمن زمین گیر کنند.

به نظر می آید در این میان عربستان نیازمند کمی زمان است تا نفسی تازه کند و بتواند گزینه های پیش رویش را تنظیم کند. به خصوص که اکنون دشمن نقطه ضعف عربستان را شناخته و عربستان دربرابر متحدان غربی احساس شرمندگی می کند.

هر دستاوردی هم که از پذیرش پیشنهاد انصارالله عاید عربستان شود، باز کفه ایران و انصارالله سنگین تر است. چون این پیشنهاد باز گزینه های عربستان برای واکنش به حملات آرامکو را برهم می زند و می تواند اظهارات درباره واکنش عربستانی یا منطقه ای یا جهانی علیه ایران یا متحدانش در یمن را به صلحی براساس شرط هایی که این دو تعیین می کنند تبدیل کند و این خود ضربه ای سنگین  اما از نوع سیاسی برای عربستان است.

منابع میدانی خبر داده اند که پیشنهاد انصارالله همزمان با پرواز گسترده جنگنده های عربستان برفراز استان حدیده بوده است. پیام روشن این اقدام عربستان آن است که پاسخ انصارالله را در حدیده خواهد داد که شریان حیاتی حوثی ها در این یمن است.

از سوی دیگر، صورت بندی پیشنهادی انصار الله تأکید بر «حمله عربستان به یمن» یا «جنگ یمن و عربستان» است و نه روایت عربستان از ماجرا که «دخالت برای حمایت از دولت مشروع یمن» است.

انصارالله همچنین می کوشند به گروه های داخلی اطمینان دهند که این آشتی علیه هیچ گروه داخلی نخواهد بود و اعلام کرده اند که عفو عمومی صادر می کنند.

بدین ترتیب، پیشنهاد محور ایران ـ انصار الله را می توان فرصتی مهم و تحولی مثبت دانست که احتمالات متعددی را پیش می نهد و دست کم به عربستان فرصت خریدن زمان می دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا