اقتصادی

امضای 8 توافق‌نامه و یادداشت تفاهم؛ رهاورد سفر هیات عراقی به چین+تصاویر

عراق و چین در پایان رایزنی‌های مفصل میان هیات‌های رسمی دو کشور در پکن به ریاست «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق و «لی که چانگ»، نخست وزیر چین امروز 8 توافق‌نامه و یادداشت تفاهم را به امضا رساندند.

میدل ایست نیوز: عراق و چین در پایان رایزنی‌های مفصل میان هیات‌های رسمی دو کشور در پکن به ریاست «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق و «لی که چانگ»، نخست وزیر چین امروز 8 توافق‌نامه و یادداشت تفاهم را به امضا رساندند.

به گزارش پایگاه رسمی عراق (واع)، عبدالمهدی نسبت به استقبال گرم دولت و ملت چین و مواضع این کشور در حمایت از عراق در مقابله با تروریسم، توسعه اقتصاد و بازسازی و عمران تشکر کرد و اظهار داشت: «مناسبات عراق و چین در بهترین وضعیت خود به سر می برد  و ما امیدواریم این مناسبات در آینده شاهد پیشرفت بیشتری باشد. اقتصاد چین مایه افتخار شرق و ملت‌های در حال توسعه است.»

عبدالمهدی با اشاره به تحولات جدید عراق در عرصه امنیتی، ثبات و بازگشت زندگی طبیعی در بغداد و دیگر استان‌های این کشور پس از برداشته شدن موانع بتنی و بازگشایی راه‌ها، اظهار داشت: «ما پس از پیروزی بر گروه تروریستی داعش و فداکاری‌ها و جانفشانی‌های فراوان و تحمل درد و رنج‌های بسیار، وارد مرحله جدیدی در خدمات‌دهی، عمران، مبارزه با فساد و  بوروکراسی شده ایم.»

وی در ادامه گفت: «ما امروز امیدواریم این همکاری‌ها به فرصتی برای سرمایه‌گذاری مبدل شود تا مردم دو کشور از ثمرات آن بهره‌مند شوند.»

عبدالمهدی با برشمردن مواضع واحد دو کشور و مناسبات حسنه عراق با همه کشورهای همسایه، منطقه و جهان در راستای امنیت و ثبات همه منطقه، از همتای چینی خود خواست به بغداد سفر کند و فعالیت‌های لازم در رابطه با یادداشت‌های تفاهم را به انجام برساند که این دعوت مورد قبول طرف چینی قرار گرفت و توافق شد زمان این سفر ار طریق کانال‌های دیپلماتیک پیگیری شود.

از سوی دیگر، نخست وزیر چین اظهار داشت: «عراق نقش‌آفرینی‌های روشنی در تمدن انسانی داشته و نقش پررنگی در امنیت، صلح و توسعه جهان ایفا کرده است. همکاری مستمر دو کشور، منافع مشترک طرفین را به دنبال داشته است و فرصت‌های قابل ملاحظه‌ای برای بازسازی عراق فراهم خواهد آورد.»

لی که چانگ با بیان اینکه همکاری دو کشور ثمرات و نتایج مثبتی خواهد داشت، از نقش عراق در منطقه و دور کردن سایه جنگ از آن قدردانی و بر اهمیت در پیش گرفتن ابزار گفتمان و راهکارهای مسالمت‌آمیز تاکید  کرد.

بنا به پیشنهاد نخست وزیر عراق و استقبال همتای چینی وی قرار شد کمیته‌ای مشترک برای پیشبرد همکاری‌ها و محقق ساختن نتایج عملی توافق‌نامه‌های امضا شده تشکیل شود.

توافق‌نامه‎‌ها و یادداشت‌های تفاهم امضا شده میان عراق و چین در حوزه‌های مختلف از جمله مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش است که شامل توافق اجرای سازو کار همکاری مالی میان وزارت دارایی عراق و آژانس اعتباری ساینه شور چین، توافق همکاری اقتصادی و فنی، یادداشت تفاهم میان وزارت دارایی عراق و وزارت تجارت چین درباره همکاری درخصوص بازسازی عراق، یادداشت تفاهم میان وزارت ارتباطات عراق و آژانس هوانوردی و ماهواره‌ای چین، یادداشت تفاهم امنیتی میان وزارت کشور و سازمان امنیت عمومی چین، یادداشت تفاهم میان وزارت امور خارجه عراق و چین در رابطه با اراضی تخصیص یافته برای هیات‌های دیپلماتیک دو کشور، یادداشت تفاهم میان وزارت آموزش عالی عراق و دفتر رسانه‌ای هیات دولت چین برای ساخت کتابخانه‌ای در دانشگاه بغداد و یادداشت تفاهم برنامه اجرای همکاری فرهنگی می شود.

نخست وزیر عراق و هیات همراه پس از امضای توافق‌نامه و یادداشت‌های تفاهم، به سفر خود پایان داده و چین را به مقصد بغداد ترک کردند.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا