سرخط خبرها

دیدار نخست وزیر عراق با رئیس جمهور چین

نخست وزیر عراق سفر هیئت عراقی به چین را نقطه عطفی در روابط دو کشور خواند.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، در دیدار با «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین، در پکن چین را یکی از عوامل اصلی تعادل نیروها در جهان دانست و گفت که ملت عراق از چین بابت کمک های به عراق در جنگ با تروریسم و بازسازی عراق تقدیر می کند.

او گفت که سفرش به چین با هیئتی بزرگ نقطه عطف تازه ای برای عراق در همه عرصه های اقتصادی و امنیتی است و افزود که عراق خواستار مشارکت چین در بازسازی زیرساخت های عراق است.

نخست وزیر عراق افزود که صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت از عراق به چین می تواند چارچوب مالی لازم برای تأمین پروژه های کلان زیرساختی را فراهم کند و عراق امروز نگاه به قراردادها و توافق نامه هایی دارد که می تواند به جبران خسارت های عظیم ناشی از دهه ها استبداد و جنگ و تروریسم در عراق بینجامد.

رئیس جمهور چین نیز در این دیدار تأکید کرد که کشورش اهتمام ویژه ای به تقویت روابط با عراق دارد و افزود که چین دوستی قابل اعتماد و قدرتی صلح آمیز و سازنده است و عراق را شریکی راهبردی و اساسی در خاورمیانه می داند.

او گفت که شرکت های چینی در اوج خطرات امنیتی و در سختی ها در کنار ملت عراق بودند و در روند بازسازی این کشور کمک کردند.

شی جین پینگ همچنین تأکید کرد که چین از تلاش های نخست وزیر عراق برای حفظ حاکمیت ارضی و یکپارچگی و جلوگیری از دخالت در امور داخلی عراق و نیز از نقش سازنده عراق در منطقه حمایت می کند و از حمایت های عراق از چین در بسیاری مسائل قدردانی می کند.

او همچنین بر حمایت کشورش از ثبات عراق و مبارزه با تروریسم و پاکسازی کشور از بقایای داعش تأکید کرد و گفت که همکاری امنیتی و نظامی با عراق برای چین اهمیت بسیاری دارد.

رئیس جمهور چین از دعوت های عراق از شرکت های چینی و مشوق هایی که به این منظور در نظر گرفته تقدیر کرد و گفت که چین به تقویت صنایع و تولیدات نفتی و بخش ارتباطات و ساخت شهرها و بندرها و راه آهن و شبکه ارتباطات نسل پنجم به عراق کمک خواهد کرد.

در این دیدار وضعیت منطقه و اهمیت حفظ امنیت و ثبات در منطقه و دور کردن شبح جنگ از منطقه بررسی شد.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا