سیاسی

امتیاز ویژه عبدالمهدی به بارزانی در آستانه انتخابات شورای استانداری

بسیاری عبدالمهدی را متهم می کنند که وی به سود حزب دموکرات در حال ساخت و پاخت انتخاباتی است و این مساله به طور غیرقانونی و غیراخلاقی به ضرر دیگر احزاب تمام خواهد شد.

میدل ایست نیوز: تنش های سیاسی در کردستان رو به افزایش است. پیش بینی می شود هر چه بیشتر به انتخابات شورای استانداری ها که قرار است در اول آوریل 2020 برگزار شود، تنش ها تشدید شوند.

تنش ها از یک سو درون کردی است که میان احزاب رقیب کُرد که عمدتا حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری خانواده جلال طالبانی، حزب تغییر و حزب اسلامی کردستان را شامل می شود و از سوی دیگر میان احزاب ترکمن و عرب با احزاب کُردی است که رقابت و اختلافات دیرینه با یکدیگر دارند. در عین حال نباید چگونگی رابطه با بغداد را نیز فراموش کرد که همواره تاثیر مستقیمی بر تحولات سیاسی کردستان داشته است.

در یک هفته گذشته، تا کنون شاهد تحولات گسترده ای در اقلیم کردستان عراق بوده ایم.

از زد و خورد میان طرفداران حزب دموکرات با طرفداران حزب اتحاد میهنی کردستان در اربیل که به تیراندازی به مقر حزب دموکرات انجامید تا جنجال تخلیه ناگهانی ساختمان مجللی در کرکوک که قبلا در اختیار حزب دموکرات بوده و بعد از تصرف این شهر توسط ارتش عراق به اختیار آن در آمده است. مخالفان حزب دموکرات و احزاب کردی رقیب بر این اعتقادند که این اقدام به دستور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با هدف راضی کردن حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات اتخاذ شده است. این مساله سبب شده تا بسیاری عبدالمهدی را متهم کنند که وی به سود حزب دموکرات در حال ساخت و پاخت انتخاباتی است و این مساله به طور غیرقانونی و غیراخلاقی به ضرر دیگر احزاب تمام خواهد شد.

این انتقاد را بسیاری از کارشناسان وارد می دانند. چرا که این اعتقاد راسخ وجود دارد که دولت عبدالمهدی قبل از هر چیز مورد حمایت سه حزب و ائتلاف دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری و سائرون به رهبری سید مقتدی صدر است. بنابراین دولت عبدالمهدی تلاش دارد برای حفظ حمایت آنها از خود به هر کدامشان امتیازات مورد نظرشان را بدهد. به ویژه که این روزها به دلیل عملکرد ضعیف دولتش در یک سال سپری شده تحت فشارهای شدید است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا