سیاسی

نقشه راه رئیس جمهور عراق برای دعوت از کشورهای منطقه برای حضور در بغداد

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق یادداشتی در روزنامه وال استریت ژورنال امریکا درباره پیامدهای بحران خلیج پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان به رشته تحریر درآورد و در آن از نقشه راهی برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای از رهگذر دعوت همسایگان عراق از جمله عربستان و ایران برای گردهمایی در بغداد خبر داد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق یادداشتی در روزنامه وال استریت ژورنال امریکا درباره پیامدهای بحران خلیج پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان به رشته تحریر درآورد و در آن از نقشه راهی برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای از رهگذر دعوت همسایگان عراق از جمله عربستان و ایران برای گردهمایی در بغداد خبر داد.

متن یادداشت رئیس جمهور عراق در روزنامه وال استریت ژورنال به شرح ذیل است:

رخدادهای اخیر، یادآور آشکاری بر تداوم دگرگونی‌های خاورمیانه و سهولت مخاصمات منطقه‌ای در آسیب رساندن به منافع بقیه کشورهای جهان است. حملات به تاسیسات نفتی عربستان مایه نگرانی است اما مشکل اساسی، مساله جدیدی نیست. منازعات هولناک در یمن و سوریه منجر به برهم خوردن ثبات و به بار آمدن درد و رنج‌های فراوان شد و طرف‌های خارجی آتش آن را برافروختند.

ما در عراق، مشکلات و مصائب منطقه را با نگرانی عمیق مشاهده کردیم، هیچ کشوری بهتر از عراق نمی تواند درد و رنج‌های ناشی از جنگ‌ها، تحریم‌ها، خشونت و درگیری داخلی را درک می کند. مردم هیچ کشوری بهتر از مردم عراق نمی توانند هزینه‌های انسانی و مادی ناشی از سیاست‌های خصمانه را با عمق جان احساس کند، هیچ کشوری به اندازه عراق خواهان ثبات و امنیت نیست.

عراق اکنون در آستانه مرحله‌ای جدید قرار دارد، شکست گروه تروریستی داعش نشان داد اگر همه مردم صرف نظر از نژاد وعقیده، پیرامون مساله و آرمانی مشترک گردهم آیند می توانند کارهای بزرگی را به ثمر برسانند اما پیروزی ما هنوز شکننده است و مسئولیت‌های دشواری پیش رو داریم. ما نیازمند اشتغال‌آفرینی، آموزش و تربیت نیروی کار تازه برای ارائه بهترین خدمات، بازسازی و توسعه زیرساخت‌ها، اصلاح بخش عمومی گسترده و تقویت نهادهای حکومتی به منظور فاصله گرفتن از وابستگی به نفت از رهگذر ایجاد بخش خصوصی پویا جهت رفع فساد و ایجاد چارچوب‌های حقوقی و نهادمند برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستیم، موارد نام‌برده همان مسئولیت‌های سنگینی است که دولت عادل عبدالمهدی با آن رو در روست با غیرت و حماسه در پی اصلاح آن برآمده است.

از این رو، هنگامی که در راس هیات کشورم برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رسیدم، پیام من ساده بود: عراق قصدی برای ورود به درگیری‌های منطقه‌ای ندارد، عراق خواهان حمایت از منافع خود است و اجازه نخواهد داد خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله به همسایگان یا به میدانی نبردی برای نمایندگان آنها بکار گرفته شود.

این به سود همه ماست که به عنوان قدرتی واحد برای تحقق ثبات کوشیده و با بهره‌گیری از موضع راهبردی‌ و مناسبات حسنه عراق با همسایگانش به منظور نابودسازی افراطی‌گری تلاش کنیم. عراق می کوشد به عنوان قدرتی برای ایجاد ثبات و پلی برای همکاری اقتصادی در خاورمیانه مبدل شود.

ما بر این امر واقف هستیم که تلاش‌ها برای ایجاد این چارچوب باید از منافع متناقض، دشمنی تاریخی و مداخلات خارجی تهی باشد و منافع همگان در این است که خاورمیانه بر منازعات خود فائق آید.

در همین رابطه، عراق در نظر دارد از همسایگانش برای حضور در نشستی به منظور انجام مذاکرات و گفت‌وگوها در بغداد، دعوت به عمل آورد. مذاکراتی که با لزوم حمایت از ثبات عراق و تجدید اقتصاد این کشور آغاز می شود، به زودی با جدیت تمام برای مشخص‌سازی زمینه‌های همکاری فوری و ترسیم نقشه راهی برای ائتلاف منطقه‌‍ای منسجم‌تر تلاش خواهیم کرد.

عراق قوانین مهم و تاریخی برای ایجاد کمیسیون بازسازی با هدف تشویق شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی برای ایجاد شراکت با دولت در پروژه‌های گسترده زیرساختی ارائه کرد، در حالی که توسعه داخلی هدف نخست به شمار می رود، این ابتکار می تواند به عنوان پایه و اساسی برای ابتکارهای منطقه‌ای فرامرزی بکار رود، این امر می تواند منافعی مشترک میان کشورها فراهم کند و موجب تشویق رشد اقتصادی مشترک و اشتغال‌زایی شود.

تجربه تلخ گروه تروریستی داعش به ما آموخت که نقاط اتحاد ما بسیار بیشتر از نقاط اختلاف ماست، این تجربه به ما آموخت که نمی توان به اهداف خود جامه عمل پوشاند مگر هنگامی که دست به دست هم دهیم و به شکل متحد عمل کنیم.

این درسی برای همسایگان و متحدین ما نیز است، شکوفایی از رهگذر ساخت پل‌های ارتباطی و نه بستن باب گفت‌وگو به دلایل خودخواهانه به وقوع می پیوندد. ما قصد داریم زمام ابتکار را به دست گیریم. ما به نسل‌های آینده بدهکار هستیم. آمال و آرزوها و آینده ما در گرو اقناع دیگران به پیگیری این اهداف است.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا