سرخط خبرها

کشف شواهدی درباره نقش نیروهای «قسد» در حمله به پایگاه های الحشد الشعبی

یک منبع آگاه خبر داد که تحقیقات دستگاه امنیتی عراق نشان دهنده دست داشتن «نیروهای دموکراتیک سوریه» در حمله به پایگاه های حشد الشعبی است.

میدل ایست نیوز: منابعی در اداره امنیت ملی عراق و نیز درون نیروهای الحشد الشعبی خبر داده اند که نتایج تحقیقات جاری درباره حمله به زاغه های سلاح حشد در استان های دیالی و صلاح الدین و بغداد و الانبار در عراق نشان می دهد که برخی از این حملات از مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) خاک سوریه انجام شده است.

یک مقام بلندپایه در دفتر «فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی عراق و رئیس سازمان الحشد الشعبی، به «العربی الجدید» گفت که اکثر جزئیات این گزارش آماده است اما درباره اعلام رسمی آن و ارسال آن به مجلس باید نخست وزیر تصمیم بگیرد و احتمالا تا چند روز آینده این کار انجام خواهد شد.

این مقام گفت که نتایج تحقیقات درباره پایگاه نظامی آمرلی در استان صلاح الدین با آنچه در پادگان الصقر در جنوب بغداد رخ داده متفاوت است و افزود که در روند تحقیقات روشن ترین موضوع آن است که کشته شدن «ابو علی الدبی» از سران حزب الله عراق در نزدیکی شهر القائم، کار یک پهپاد بوده است.

این مقام گفت که همه حملات با موشک هایی بی نام و نشان انجام شده و این نشان می دهد که با یک عملیات اطلاعاتی و نه نظامی مواجه هستیم و این همان حالتی است که عملیات اسرائیل در سوریه دارد.

او ادامه داد که این تحقیقات نشان داده که هیچ یک از حملات مستقیم از اراضی فلسطینی انجام نشده است و برخی شواهد نشان می دهد که دشمنان از گروه هایی در شرق سوریه کمک گرفته اند.

به گفته این مقام در میان همه شواهد و مدارک موجود هیچ نشانی از موشک یا سلاح اسرائیلی که بتوان آن را در شورای امنیت مطرح کرد به دست نیامده است.

ازسوی دیگر، «محمد البصری»، از فرماندهان بلندپایه الحشد الشعبی، گفت که براساس نتایج تحقیقات بخشی از پهپادهایی که در حمله به مواضع حشد استفاده شده اند از مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) پرواز کرده اند.

او گفت که این بدان معناست که یا نیروهای قسد خود با هماهنگی اسرائیل این عملیات را اجرا کرده اند یا اینکه فقط اجرایی عملیات از مناطق تحت کنترل آنها بوده است.

وی افزود که 90 درصد تحقیقات نهایی شده و تصمیم گیری درباره علنی کردن نتایج بر عهده فرمانده کل نیروهای مسلح است.

اما «ریاض درار»، رئیس «شورای دموکراتیک سوریه» (مسد) در گفت وگو با «العربی الجدید» همه این اتهامات را بی اساس خواند و گفت: «اولا نیروهای ما پهپاد ندارند، و ثانیا ما در پی درگیری با الحشد الشعبی نیستیم چون تا زمانی که آنها به مناطق تحت کنترل ما حمله ای نکرده باشند دلیلی برای این درگیری وجود ندارد، آنها دشمنان زیادی دارند و همان دشمنان حسابشان را کف دستشان می گذارند».

او این اتهامات را «بی اساس و مسخره» خواند.

پیش از این منابع موثق به «میدل ایست نیوز» گفته بودند که برخی از پهپادهایی که در عملیات علیه مواضع حشد استفاده شده اند از اربیل پرواز کرده بوده اند.

در اوایل ماه اوت گذشته «عادل عبدالمهدی» دستور تشکیل کمیته ای حقیقت یاب درباره حادثه حمله به پایگاه نظامی «الصقر» را صادر کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا