سیاسی

تکاپوی عبدالمهدی برای ترتیب دیداری میان ریاض و تهران در بغداد

برخی منابع آگاه عراقی اعلام کردند که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور از «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران درخواست خواهد کرد تا دیداری را در بغداد ترتیب دهند.

میدل ایست نیوز: برخی منابع آگاه عراقی اعلام کردند که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور از «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران درخواست خواهد کرد تا دیداری را در بغداد ترتیب دهند.

پایگاه خبری گلگامش عراق به نقل از برخی افراد نزدیک به عبدالمهدی اعلام کرد: «نخست وزیر عراق بر این باور است که اکنون منتظر ماندن برای درگرفتن آتش جنگ، گزینه مناسبی نیست، از این رو علیرغم عدم وجود تضمینی برای موفقیت تلاش‌هایش، باز هم انجام تلاش و تحرک را ترجیح می دهد.»

منابع مذکور تاکید کردند نخست وزیر عراق امیدوار است که تلاش‌هایش به نگرانی حاکم بر این کشور خاتمه بخشد به ویژه که پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، برخی اراضی عراق را به عنوان مبدا حرکت هواپیماهای بدون سرنشین دانسته اند.

در همین رابطه، منابع آگاه اعلام کرده اند عبدالمهدی از ولیعهد سعودی و رئیس جمهور ایران برای برگزاری دیداری در بغداد دعوت خواهد کرد.

از سویی دیگر، منابع دیپلماتیک عراقی این سناریو را اکنون دور از ذهن می دانند و از امکان ترتیب دیداری دیپلماتیک میان نمایندگانی از تهران و ریاض سخن می گویند.

«عبدالهادی المهودر»، مسئول رسانه‌ای دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد سفر اخیر عبدالمهدی به عربستان، مجددا این فرصت را در اختیار عراق قرار داد تا به بازیگری فعال برای آرام‌سازی اوضاع در منطقه تبدیل شود چرا که این کشور تنها طرفی است که با همه کشورها دارای رابطه است.

المهودر تاکید کرد: «همسایگان عربی در کنار ایران و ترکیه به عراق در بحران‌های موجود در سوریه، یمن و منطقه خلیج نیاز دارند، کشورهای اروپایی نگرانِ بروز جنگ و نیز ایران و عربستان از ایفای این نقش از سوی عراق استقبال می کنند. منطقه امروز به دو راهی جنگ یا صلح رسیده است.»

وی در ادامه گفت: «عربستان پس از حملات صورت گرفته به آرامکو، ایران را به طور مستقیم متهم نکرد چرا که اتهام‌زنی مستقیم، مستلزم واکنش فوری و ورود به جنگ است دقیقا همانگونه که ما اسرائیل به بمباران اراضی عراق متهم نکردیم.»

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق هفته گذشته پس از بازگشت از سفر چین، راهی عربستان سعودی شد و با پادشاه و ولیعهد سعودی درخصوص تحولات منطقه و به ویژه میانجیگری میان این کشور و ایران به منظور کاهش تنش در منطقه گفت‌وگو کرد، در ادامه وی قرار است برای انتقال دیدگاه‌های طرف سعودی به مقامات ایرانی به زودی به تهران سفر کند.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا