سیاسی

جنجال برسر برکناری رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم عراق/ مخالفان: کار سران الحشد الشعبی است

برکناری «عبدالوهاب الساعدی» از ریاست دستگاه مبارزه با تروریسم واکنش های اعتراضی گسترده ای را در عراق به همراه داشته است.

ميدل ايست نيوز: با گذشت دو روز از صدور حکم انتقال سرلشکر «عبدالوهاب الساعدی»، فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم، به بخش اداری وزارت دفاع واکنش های اعتراضی به این تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ادامه داد.

طیف گسترده ای از مقامات سیاسی عراق از این تصمیم انتقاد کرده و اصحاب رسانه و فعالان شبکه های اجتماعی نیز مخالفت خود را ابراز کرده اند.

الساعدی از خوشنام ترین و محبوب ترین فرماندهان جنگ با تروریست های داعش بود که مجسمه ای از او قرار است به پاس سلحشوری هایش در جنگ با داعش در موصل نصب شود.

مخالفان معتقدند که نحوه صدور حکم برکناری الساعدی اهانت آمیز بوده است به خصوص که انتقال به بخش اداری وزارت دفاع در عرف نظامی عراق به معنای «تنبیه» یا «کنار گذاشتن» است. خود الساعدی هم گفت که به جای رفتن به  وزارت دفاع ترجیح می دهد به زندان بیفتد یا بازنشست شود.

درباره علت این تصمیم درباره الساعدی گمانه زنی های متعددی وجود دارد. برخی از جمله شخص نخست وزیر گفته اند که این اقدام در چارچوب جابه جایی های معمول در نهادهای امنیتی و نظامی جای می گیرد و برخی دیگر هدف از آن را شکستن هیبت نهاد نظامی عراق و تعیین افرادی از شبه نظامیان الحشد الشعبی در پست های حساس و کلیدی می دانند.

یک مقام آگاه عراقی به خبرگزاری فرانس پرس گفته که برکناری الساعدی تحت فشار «فرماندهان دو گروه از نیروهای الحشد الشعبی» بوده است و هدف آنها از این کار تصفیه فرماندهان امنیتی نزدیک به امریکا بوده است.

در ایین میان کسانی از نافرمانی الساعدی انتقاد کرده و از وی خواسته اند که گوش به فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح باشند و جنجالی کردن موضوع توسط وی را اقدامی غیر حرفه ای خوانده اند.

برخی منابع نیز خبر داده اند که «سید مقتدی صدر» و برخی سران تشکل های اهل سنت در پی متقاعد کردن نخست وزیر عراق به تجدید نظر در این تصمیم هستند.

خبر برکناری الساعدی باعث شد که هشتگ نام وی ترند اول توئیتر عراق باشد. برخی کاربران و فعالان اجتماعی و سیاسی در بغداد و موصل به برگزاری راهپیمایی اعتراضی علیه این تصمیم فراخوانده اند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا