سرخط خبرها

سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکا و ترکیه از قلمروی خود شد

«ولید المعلم» حضور نظامی امریکا و ترکیه را غیر قانونی و خلاف منشور سازمان ملل متحد دانسته است.

میدل ایست نیوز: «ولید المعلم»، وزیر امور خارجه سوریه، حضور نظامی ایالات متحده و ترکیه در شمال ترکیه را غیرقانونی دانسته و خواهان خروج فوری نیروهای آنها از خاک کشورش شده است.

المعلم در نطق روز شنبه (۲۸ سپتامبر) خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد که خودداری آمریکا و ترکیه از عقب نشینی از سوریه، می تواند واکنش نیروهای سوری را در پی داشته باشد.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: «نیروهای خارجی که در قلمروی ما بدون مجوز فعالیت دارند نیروهای اشغالگر هستند و باید فورا خارج شوند. اگر آنها از این امر خودداری کنند ما از این حق برخورداریم که همه تدابیر متقابل مجاز تحت قوانین بین المللی را اتخاذ کنیم.»

المعلم درباره حضور نظامی آمریکا و ترکیه افزود: «این نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد است. هر توافقی درباره هر بخشی از خاک سوریه بدون رضایت دولت سوریه محکوم و در هر شکل و ماهیتی مردود است.»

آمریکا هم اکنون حدود یک هزار نیرو برای مقابله با گروه داعش در خاک سوریه دارد. ترکیه نیز برای مقابله با داعش و شبه نظامیان کرد، به سوریه نیرو اعزام کرده است.

آمریکا و ترکیه از حدود سه هفته پیش عملیات گشت زنی نظامی مشترکی را در شمال شرق سوریه آغاز کرده اند.

خودروهای نظامی ترکیه روز یکشنبه (۸ سپتامبر) با عبور از مرز وارد خاک سوریه شده و به نیروهای آمریکایی مستقر در این منطقه پیوستند.

دو کشور می گویند که این عملیات با هدف ایجاد «منطقه‌ای امن» در امتداد مرز انجام می‌شود که در اختیار نیروهای کرد سوریه قرار دارد که از حمایت آمریکا برخوردار هستند.

منطقه شرق رود فرات صرفا در کنترل گروه کرد «یگان های مدافع خلق» قرار دارد که از متحدان آمریکا به شمار رفته و در جنگ علیه داعش نقش مهمی داشتند.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا