سیاسی

رئیس دایره پژوهش های سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل: چالش های بزرگی امنیت اسرائیل را تهدید می کند

رئیس دایره پژوهش های سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل بزرگ ترین چالش های اسرائیل در پرونده ایران و غزه را تشریح کرد.

میدل ایست نیوز: «درور شالوم» رئیس دایره پژوهش های سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در مصاحبه با نشریه «اسرائیل هیوم» به مناسبت آغاز سال جدید یهودی (روش هشانا) تصویری تاریک از وضعیت امنیتی اسرائیل و منطقه ترسیم کرده است.

او در این مصاحبه بزرگ ترین چالش پیش روی اسرائیل را در هر درگیری احتمالی در آینده، جلوگیری از ارسال امدادات نظامی به حزب الله از طریق سوریه و محدود کردن نفوذ ایران در این کشور می داند. به نظر او نیروی قدس سپاه ایران ممکن است دست به شلیک موشک به سمت اسرائیل از خاک عراق بزند. «ایرانی ها دشمنان پیچیده ای هستند، این خیلی برای من آزارنده است».

شالوم تأکید می کند که درغزه استراتژی «یحیی السنوار»، رئیس جنبش حماس، کاری کرده که غزه بر یک بشکه باروت قرار بگیرد و افزود که او برخلاف دیگر سران حماس، به صورت کاملا علنی با تیپ و ظاهر هر رهبر سیاسی دیگری ظاهر شد و دربرابر اسرائیل را وادار کرد که پول های قطر را به غزه منتقل کند، پول هایی که بسیار مایه تقویت حماس در غزه شده است.

او غزه را پرتنش ترین و قابل اشتعال ترین جبهه پیش روی اسرائیل می داند و نسبت به اقدامی متهورانه ازسوی گروه های نظامی و سیاسی اسرائیلی هشدار می دهد و می گوید: «به نظر بعد از تنش و جنگ ما دست بالا را نخواهیم داشت. چون دو سناریو هست: اولی تحقق دستاوردی بزرگ که با خسارت بزرگ برای اسرائیل همراه باشد و بعد ادامه توافق کنونی با حماس بدون کم و زیاد؛ دومی فروپاشی حماس در غزه به علت جنگ در آن حالت وضعیت غزه مانند سومالی خواهد بود.

شالوم مانند دیگر فرماندهان نظامی و امنیتی و سران سیاسی اسرائیل ایران را «مشوق اصلی دشمنان اسرائیل در منطقه» می داند و تأکید می کند که «در نهایت، همه چیز به ایران برمی گردد: برنامه هسته ای ایران، نفوذ ایران در سوریه و عراق و تلاش برای انتقال سلاح های پیشرفته و تمرکز بر تولید موشک های نقطه زن برای حزب الله لبنان، باید خیلی حواسمان را جمع کنیم».

به نظر او اسرائیل در تعامل با موضوع ایران سه سناریو می تواند داشته باشد: یکی اینکه امریکا به توافق تازه ای با تهران دست یابد که ممکن است این توافق همه خواسته های اسرائیل را برآورده نکند؛ دوم اینکه تنش ها در خلیج شدت بگیرد و امریکا راهی جز واکنش نظامی به ایران نداشته باشد که در این صورت حزب الله علیه اسرائیل وارد عمل خواهد شد؛ و سناریوی سوم که به گفته شالوم دستگاه های امنیتی اسرائیل آن را محتمل تر می دانند آن است که ایران سراغ توسعه فعالیت هسته ای خود برود و با افزایش غنی سازی تولید اورانیوم غنی سازی شده را به بیش از 130 کیوگرم برساند و در پروژه آب سنگین اراک هم به 300 کیلوگرم برسد و در عرصه پژوهش علمی هسته ای نیز پیشرفت کند و بتواند در آینده با سرعت بیشتری پروژه هسته ای خود را پیش ببرد.

او پیش بینی می کند که ایران در یک یا حد اکثر دو سال می تواند به فناوری تولید بمب اتم دست یابد.

شالوم تأکید می کند که یک شبکه امنیتی اسرائیلی با جدیت پرونده هسته ای ایران را نه فقط در ایران که در کل منطقه زیر نظر دارد. «همیشه با این پیش فرض کار کرده ایم که چیزهایی هست که ما نمی دانیم و به این سادگی نخواهیم فهمید برای همین شبکه گسترده ای برای زیر نظر داشتن فعالیت های ایران ایجاد کرده ایم تا غافلگیر نشویم».

«به عنوان کسی که به بسیاری از این اطلاعات دسترسی دارد می گویم که در این موضوع هیچ احساس آسودگی ندارم و تنها راه دفع خطر رسیدن به توافقی تازه است که در آن امنیت اسرائیل لحاظ شود».

او با اشاره به «مثلث پوتین ـ اسد ـ ایران» مدعی می شود که اسرائیل دستاوردهای مهمی داشته که به آن اجازه مانور داخل این مثلث می دهد. «توانستیم بسیاری از طرح های ایران برای ارسال حجم بزرگ سلاح و ساخت پایگاه برای شبه نظامیان شیعه عراقی را خنثا کنیم، ضمن اینکه توانستیم سرمایه گذاری های ایران در این عرصه را کم کنیم».

منبع
اسرائیل هیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا