سیاسی

برهم صالح: تظاهرات مسالت‌آمیز حق قانونی شهروندان است/ سازمان ملل خواستار آرام‌سازی اوضاع شد

رئیس جمهور عراق در واکنش توئیتری به رخدادهای دیروز گفت که تظاهرات مسالمت آمیز حق قانونی و تضمین شده شهروندان است.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق در واکنش توئیتری به رخدادهای دیروز تصریح کرد: تظاهرات مسالمت آمیز حق قانونی و تضمین شده شهروندان است، نیروهای امنیتی نیز وظیفه حمایت از حقوق شهروندان و حفظ امنیتی عمومی را برعهده دارند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر خویشنداری و احترام به قانون، اظهار داشت: «جوانان عراق چشم به اصلاح و فرصت‌های شغلی دوخته اند، این وظیفه ماست که به این درخواست‌های مشروع پاسخ بگوییم.»

در همین رابطه، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هم در گفت‌وگو با اسکای نیوز عربی اعلام کرد: «ما معتقدیم که تظاهرات عمومی  عنصری اساسی در همه نظام‌های دموکراتیک است اما هیچ جایی برای خشونت در این تظاهرات وجود ندارد.»

وی افزود: «امریکا تظاهرات و گزارش مربوط به زخمی و کشته شدن تظاهرات‌کنندگان را با نگرانی دنبال می کند و از همه طرف‌ها می خواهد از شدت تنش‌ها بکاهند.

سازمان ملل متحد ضمن ابراز تاسف نسبت به کشته و زخمی شدن شماری از مردم عراق در تظاهرات دیروز، خواستار خویشتنداری و آرام‌سازی اوضاع شد.

«جینین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق در بیانیه‌ای کوتاه نگرانی عمیق خود را نسبت به خشونت روی داده در تظاهرات بغداد و برخی استان‌های کشور ابراز کرده و خواستار آرام‌سازی اوضاع شد.

وی در ادامه ضمن ابراز تاسف نسبت به کشته و زخمی شدن برخی تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی، اظهار داشت: «هر فردی حق دارد با آزادی و درچارچوب قانون سخن بگوید، مقامات دولتی نیز باید با خویشتنداری با اعتراضات برخورد کنند تا این چنین سلامت تظاهرات‌کنندگان مسالمت آمیز تضمین شده و قانون و نظم عمومی و اموال دولتی و خصوصی حفظ شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا