سرخط خبرها

اردوغان: از آسمان و زمین به شبه نظامیان کرد شمال سوریه حمله می‌کنیم

«رجب طیب اردوغان» در یک سخنرانی گفت که زمان حرف زدن درباره طرح منطقه امن در شمال سوریه گذشته است.

میدل ایست نیوز: رئيس جمهوری ترکیه گفت که کشورش به زودی عملیات گسترده‌ای در شمال سوریه اجرا خواهد کرد.

«رجب طیب اردوغان»، روز شنبه (5 اکتبر) در یک سخنرانی گفت که زمان حرف زدن درباره طرح منطقه امن در شمال سوریه گذشته و ترکیه برای پاکسازی شرق فرات از عناصر تروریستی، خود دست به کار خواهد شد.

اردوغان با اشاره به اینکه عملیات این کشور علیه نیروهای کردی در شرق سوریه از زمین و هوا خواهد بود ادامه داد: «ما تا کنون تمهیدات لازم را برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه انجام دادیم اما آمریکایی‌ها چنین نکردند. دیگر صبر ما تمام شده و کار خود را انجام می‌دهیم.»

اختلاف میان ترکیه و آمریکا بر سر شمال سوریه و مناطق کردنشین در این کشور جدید نیست و در ماه‌های اخیر اردوغان بارها آمریکا را تهدید کرده که نمی‌تواندحضور شبه نظامیان کرد در نزدیکی مرزهایش را تحمل کند و در صورتی که آمریکا ساز و کاری در این خصوص ترتیب ندهد، خود به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد.

از سوی مقابل سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه پاسخ اردوغان را داد و او را تهدید کرد انجام عملیات از سوی ترکیه می‌تواند منطقه را به یک جنگ فراگیر بکشاند.

«مصطفی بالی» در حساب توییتر خود نوشت: «نیروهای دموکراتیک سوریه به مکانیسم امنیتی ملزم و گام‌های لازم برای حفظ ثبات منطقه را بر می‌دارند، اما با این وجود در دفاع از خود و تبدیل هرگونه حمله ترکیه به یک جنگ فراگیر در مرزها تردید نمی‌کنیم.»

آمریکا و ترکیه پیش‌تر به توافق رسیده بودند یک منطقه امن در امتداد مرز سوریه و ترکیه به عمق ۳۰- ۴۰ کیلومتری ایجاد شود و مسئولیت این بخش هم بر عهده ترکیه باشد تا شبه نظامیان کرد از مرز با ترکیه دور شوند.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا