سرخط خبرها

«طرح تاریخی» اسرائیل برای بستن توافق دوجانبه با شورای همکاری خلیج

کانال 12 اسرائیل خبر داد که وزیر خارجه اسرائیل در دیدار با وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج این طرح جامع را با آنان در میان گذاشته است.

میدل ایست نیوز: «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه اسرائیل، طرحی جامع برای بستن توافق نامه دوجانبه میان کشورهای عربی حاشیه خلیج با اسرائیل پیشنهاد کرد.

به گزارش «روسیا الیوم» به نقل از کانال 12 اسرائیل، این پیشنهاد زیر نظر «بنیامین نتانیاهو» تنظیم شده و کاتس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را با وزرای خارجه چند کشور حاشیه خلیج و نیز با «جیسون گرینبلات»، نماینده مستعفی رئیس جمهور امریکا در امور خاورمیانه، در میان گذاشته است.

در این گزارش این طرح «تاریخی» خوانده شده و هدف از آن پایان دادن به اختلافات اسرائیل با کشورهای حاشیه خلیج و عادی سازی روابط در عرصه اقتصادی و مبارزه با تروریسم اعلام شده است.

این کانال افزوده که ایده اصلی این طرح «بهره برداری از منافع مشترک اسرائیل با این کشورها در مبارزه با اقدامات ایران جهت پایان دادن نزاع با کشورهای عربی خلیج است.

براساس این گزارش این طرح در این مرحله شامل امضای توافق نامه صلح کامل با این کشورها نمی شود چون موضوع نزاع اسرائیل و فلسطین همچنان به قوت خود باقی است.

این طرح شامل همکاری دوجانبه برپایه میثاق های سازمان ملل و قوانین بین المللی و اتخاذ تدابیر لازم و اثرگذار دربرابر تهدیدهای مشترک و توقف اقدامات تبلیغاتی و خرابکارانه علیه یکدیگر می شود.

به موجب این طرح، اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج متعهد می شوند که به هیچ ائتلاف یا نهاد یا پیمان امنیتی یا نظامی با طرف سوم علیه دیگر نپیوندند و به آن کمک نکنند و همه اختلافات خود را از راه مذاکره حل کنند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا