سیاسی

تحولات عراق در روز یکشنبه/ تازه ترین آمار رسمی تلفات تظاهرات در عراق

وزارت کشور عراق اعلام کرد که در تظاهرات این کشور 104 نفر کشته و 6107 نفر مجروح شده اند که این آمار شامل معترضان و نیروهای امنیتی می شود.

میدل ایست نیوز: وزارت کشور و فرماندهی ستاد مشترک عراق خبر دادند که «عادل عبدالمهدی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق توصیه هایی قاطع درباره برخورد مسالمت آمیز با تظاهرات کنند و حفظ جان آنان داده است.

سرتیپ «سعد معن»، سخنگوی وزارت کشور عراق، یکشنبه شب (7 اکتبر) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سخنگویان رسمی ستاد مشترک و وزارت دفاع و وزارت بهداشت گفت: «آمار رسمی نشان دهنده کشته شدن 104 نفر در تظاهرات اخیر است که 8 نفر از آنها نیروهای امنیتی بوده اند، و 6107 نفر نیز اعم از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی مجروح شده اند، و 51 ساختمان دولتی و خصوصی و 52 خودرو و 8 دفتر حزبی آتش گرفته و به دفاتر 4 شبکه تلویزیونی حمله شده است».

معن گفت که برخی دست های کثیف در حمله به تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی دست داشته اند و تحقیقات برای شناسایی آنها ادامه دارد.

او افزود که بسته شدن منطقه سبز بغداد و قطعی اینترنت موقتی خواهد بود و تصمیمات بعدی اعلام خواهد شد.

«سیف البدر»، سخنگوی وزارت بهداشت عراق نیز اعلام کرد که همه بیمارستان ها و مراکز درمانی در حالت فوق العاده هستند.

از روز سه شنبه هفته گذشته عراق شاهد تظاهرات اعتراضی در بغداد و چند مرکز استان دیگر بوده است.

روز شنبه هیئت دولت عراق در جلسه ای فوق العاده بسته ای از تصمیمات در پاسخ به اعتراضات و بهبود وضعیت معیشت را تصویب کرد و «عبدالحسین الهنین»، مشاور نخست وزیر عراق، اعلام کرد که اجرای این مصوبات عملا آغاز شده است.

دفتر نخست وزیر عراق نیز از مذاکرات موفق با نمایندگان معترضان در میدان التحریر بغداد و نیز تظاهرات کنندگان شمال و جنوب بغداد و همچنین نمایندگانی از دیگر استان ها خبر داد و تأکید کرد که این نمایندگان گفته اند که هیچ مطالبه سیاسی ندارند بلکه خواستار بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد هستند.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، نیز روز یکشنبه در دیدار با رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضایی موضوع مبارزه با فساد و حمایت از اصحاب رسانه را بررسی کرد.

روز شنبه و بامداد یکشنبه دفاتر چند رسانه عراق هدف حملاتی خرابکارانه قرار گرفت.

رئیس جمهور عراق خواستار تحقیقات جدی برای شناسایی کسانی شد که تظاهرات را به خشونت کشیده اند.

واحد خدمات رسانی مجلس نیز خبر داد که مصوبات جلسه اخیر هیئت وزیران با واکنش مثبت تظاهرات کنندگان مواجه شده و تظاهرات به میزان 80 درصد کاهش یافته است.

«احمد الاسدی»، عضو این واحد پارلمانی، گفت که اقدامات اصلاحی برای متقاعد کردن همه معترضان ادامه خواهد یافت و مجلس ضامن اجرای این اصلاحات است.

اینترنت در عراق همچنان قطع است اما گاه به صورت بسیار محدود فعال می شود. «میدل ایست نیوز» از اینکه امکان به روز کردن دائمی اخبار خود را ندارد پوزش می خواهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا