سیاسی

عبدالمهدی: پنجشنبه وزرای جدید به مجلس معرفی می شوند/ تا چند ساعت دیگر لیست مفسدان بزرگ منتشر می شود/ سه روز عزای عمومی در عراق

نخست وزیر عراق در شبکه تلویزیونی این کشور با مردم عراق سخن گفت و از اقدامات اصلاحی تازه اش خبر داد.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق، در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت عراق از اقدامات فوری دولتش و اقداماتی که در روزهای آینده انجام خواهد داد سخن گفت.

او در این سخنرانی که امشب (چهارشنبه 9 اکتبر) از شبکه رسمی عراق پخش شد گفت که هفته گذشته عراق دربرابر چالش اجتماعی و سیاسی مهمی قرار گرفت و افزود که عراق بر سر دوراهی حکومت و آشوب قرار گرفت و هرکس که در پی تضعیف دولت برآید سخت در اشتباه است.

عبدالمهدی افزود که توده‌های مردم می‌خواستند با روش‌های مسالمت‌آمیز مطالبات مشروع خود را مطرح کنند اما با وجود دستورات اکید به نیروهای امنیتی به عدم استفاده از گلوله، شاهد به خشونت کشیده شدن اعتراضات بودیم و دولت در حال بررسی دقیق موضوع است و گزارش‌های تحقیقات در این باره به دولت رسیده و در حال بررسی است و افزود که دستور آزادی فوری همه بازداشت شدگانی را داده که جرمی برایشان اثبات نشده است حتی اگر در مرحله باپرسی باشند.

او بر رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان این حوادث از نیروهای پلیس و مردم و اختصاص سبدهای حمایتی کامل به خانواده‌های کشته‌شدگان خبر داد و گفت که در همین راستا و برای ابراز هم‌دردی با «شهدای» این حوادث از روز پنج‌شنبه به مدت سه روز عزای عمومی در عراق اعلام می‌کند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که دولت به علت تعارض قوانین و خودخواهی سیاسی فاقد چابکی لازم است و این وضعیت مانع از پیشبرد اصلاحات در کشور شده است و افزود که با منطق فتنه مخالف است و دربرابر همه خودخواهی می‌ایستد و از همه مطالبات مشروع حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت که در این مدت دولت دو بسته مهم حمایتی را تصویب کرده و هدف نهایی‌اش آن است که هیچ خانواده‌ بدون درآمد در عراق نباشد و افزود که در پاسخ به کسانی که می‌گویند این طرح‌ها چرا تاکنون تصویب نشده بود می‌گوید که بسیاری از آنها در حال بررسی بود که در تکمیل و اجرای آنها تسریع شد.

او خبر داد که فردا (پنج‌شنبه) لیست وزرای پیشنهادی برای تعدیل کابینه را به مجلس معرفی خواهد کرد و از مجلس خواست که به این لیست رأی دهند.

وی همچنین ضمن تقدیر از مواضع و رهنمودهای مرجعیت گفت که تلاش برای تشکیل شورای عقلا که پیشنهاد مرجعیت بود در حال انجام است و این شورا تا هفته آینده تشکیل خواهد شد و در 25 روز نظر اصلاحی خود برای حل مشکلات کشور را اعلام خواهد کرد.

نخست وزیر عراق همچنین در جدیت در مبارزه با فساد تأکید کرد و گفت که طی ساعات آینده لیست مفسدان بزرگ را که محکوم شده اند منتشر خواهد کرد.

عبدالمهدی همچنین خبر داد که در جلسه روز سه‌شنبه آینده هیئت وزیران اعضای شورای خدمت‌رسانی تصویب و معرفی خواهند شد ضمن اینکه تا بیست و چهارم ماه جاری میلادی احکام پست‌های ویژه و پست‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند نهایی و اعلام خواهد شد.

او خبر داد که در پایان ماه جاری میلادی گزارش عملکرد شش ماهه دوم دولتش را نیز ارائه خواهد کرد.

نخست وزیر عراق همچنین تأکید کرد که عراق مرحله خون ریزی و کشتار را پشت سر گذاشته و با قدم های استوار به سمت پیشرفت می رود و افزود که هیچ نیروی سیاسی یا کشور خارجی را در این حوادث مسئول نمی داند و از حمایت های کشورها و نهادهای بین المللی به خصوص همسایگان عراق و به طور خاص اردن، عربستان سعودی، ایران، کویت تقدیر می کند.

وی گفت که اهل دادن وعده های گزاف و بی پایه نیست و همواره وعده هایش پشتوانه حرفه ای و بررسی شده دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا