اجتماعیسیاسی

پاسخ دفتر آیت الله سیستانی به پرسش های «بی‌بی‌سی» درباره ازدواج موقت با کودکان در عراق

دفتر آیت الله سیستانی متن پرسش و پاسخ با سازنده مستند «بی بی سی» درباره ازدواج موقت با کودکان در عراق را منتشر کرد.

میدل ایست نیوز: دفتر آیت الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعه در نجف اشرف متن پرسش های خبرنگار شبکه جهانی بی‌بی‌سی در موضوع مستند منتشرشده توسط این شبکه درباره نقش برخی روحانیون شیعه در سوء استفاده جنسی از دختران زیر سن قانونی در عراق را منتشر کرد.

در پرسش های «نوال المقحفی» از آیت الله سیستانی پرسیده شده که دو روحانی شیعه که خود را پیرو آیت الله سیستانی می دانند برخلاف قانون عراق در تأمین دختربچگان برای ازدواج موقت و دریافت پول به ازای این کار که مصداق تجارت جنسی است فعالیت می کنند، آیا دفتر آیت الله سیستانی این رفتارها را محکوم می کند؟

پرسش دیگر آن است که بی‌بی‌سی فیلم های از برخی روحانیون دارد که برای عقد ازدواج موقت با کودکان و دختران زیر سن قانونی ازدواج در عراق که 15 سال است توصیه هایی ارائه می کنند و آن را شرعی می دانند، آیا دفتر آیت الله سیستانی این اقدامات را محکوم می کند.

پرسش سوم این است که ایشان در رساله عملیه خود بهره گیری جنسی از همسر غیر بالغ را به شرط عدم همبستری جایز دانسته است، آیا ایشان می تواند توصیه ای دینی در این باره داشته باشد؟

پاسخ آیت الله سیستانی به پرسش اول آن است که این اقدامات کاملا محکوم است و کسی که واقعا پیرو مرجعیت باشد چنین کاری نمی کند و کسی حق ندارد از ازدواج موقت یا دائم برای تجارت جنسی استفاده کند و کرامت و انسانیت زن را زیر سؤال برد و کسانی که چنین می کنند می خواهند از دین برای مقاصد نامشروع خود استفاده کنند.

ایشان افزوده اند که در دین اسلام و در مذهب اهل بیت پیامبر (ص) عفاف و حفظ کرامت مرد و زن به یک اندازه اهمیت دارد و نهاد خانواده هسته اصلی سلامت جامعه دانسته می شود و نباید با دستاویر قراردادن احکام شرعی به این هدف و ارزش والا آسیب زد.

ایشان از نهادهای رسمی خواسته اند که با اقدام قانونی مانع از این رفتارهای شرم آور شوند و از اینکه هنوز هیبت قانون در عراق رعایت نمی شود ابراز تدسف کرده اند.

آیت الله سیستانی در پاسخ به سؤال دوم هم تأکید کرده اند که این اقدام هم محکوم و در حکم پاسخ سؤال اول است و باید دولت با کسانی که در لباس روحانیت به چنین رفتارهایی دامن می زنند برخورد کند.

ایشان در پاسخ سؤال سوم هم تأکید کرده اند که ازدواج مرد بالغ با زن نابالغ در جوامع شرقی تا دوران اخیر رواج داشته و آنچه در رساله عملیه ایشان آمده ناظر به همان زمان است اما با توجه به منسوخ شدن چنین رسمی در چاپ جدید رساله ایشان این احکام حذف شده و باید تأکید کرد که ولی دختر حق ندارد او را جز براساس مصالح خود آن دختر به عقد کسی درآورد و در این راستا باید گفت که ازدواج دختر پیش از بلوغ جسمی و آمادگی روانی و همچنین ازدواج خلاف قانون هیچ منفعتی ندارد.

منبع
دفتر آیت الله سیستانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا