سیاسی

المانیتور: «عبدالمهدی» تحت فشار شدید برای خودداری از استعفا

پایگاه «المانیتور» خبر داد که پس از شدت گرفتن تظاهرات در عراق «عادل عبدالمهدی» با جدیت به فکر استعفا افتاده بود اما ائتلاف های فتح و سائرون او را از این کار منصرف کردند.

میدل ایست نیوز: پایگاه «المانیتور» خبر داد که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، تحت فشارهای شدید نیروهای سیاسی برای خودداری از استعفاست.

این پایگاه با انتشار گزارشی به نقل از منبعی آگاه خبر داد که پس از شدت گرفتن تظاهرات هفته گذشته، عادل عبدالمهدی در جلسه ای با حضور «ابوجهاد الهاشمی»، رئیس دفتر نخست وزیر و عضو ائتلاف فتح؛ «نصار الربیعی»، رئیس هیئت سیاسی ائتلاف سائرون، وابسته به «سید مقتدی صدر» و نمایندگان چند تشکل سیاسی دیگر موضوع استعفای خود را مطرح کرده اما این موضوع با مخالف شدید الربیعی و الهاشمی مواجه شده است.

به گفته این منبع آگاه که به گفته «المانیتور» در این جلسه حضور داشته، الربیعی در مخالفت با استعفای عبدالمهدی گفته که چنین چیزی در توافقات مربوط به انتخاب وی به نخست وزیری مطرح نشده است.

این گزارش به نقل از یک منبع آگاه افزوده که «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه، نیز از طریق ائتلاف فتح (به ریاست هادی العامری) که نزدیک به ایران است در جریان موضوع قرار گرفته و به عبدالمهدی پیغام داده که از این کار منصرف شود و به جای آن به تعدیل کابینه دست زند.

این گزارش حفظ عبدالمهدی در سمت نخست وزیری را اقدامی پراگماتیستی از جانب ائتلاف های صدر و العامری دانسته و افزوده که ائتلاف سائرون با اینکه در سطح رسانه ای خواستار برکناری عبدالمهدی شده، در جلسه مزبور به شدت با استعفای عبدالمهدی مخالفت کرده است.

«لقاء مکی»، کارشناس مرکز مطالعات الجزیره، به این پایگاه گفته که مخالفت ائتلاف فتح با استعفای عبدالمهدی قابل پیش بینی بود، اما مخالفت سائرون با آن پرسش برانگیز است، به خصوص که صدر نخست خواستار استعفای عبدالمهدی شد و بعد سکوت پیشه کرد.

به نظر مکی علت این مخالفت ها نبود جانشین برای عبدالمهدی و احتمال بن بست سیاسی در انتخاب نخست وزیر جدید است به خصوص که ایران نیز عبدالمهدی را در شرایط کنونی بهترین گزینه می داند.

«رعد هاشم»، مشاور مرکز مطالعات استراتژیک عراق، نیز در گفت وگو با این پایگاه تأکید کرده که با شدت گرفتن اعتراضات عبدالمهدی آماده استعفا بود اما گروه های وابسته به ایران مانع از این اقدام شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا