سرخط خبرها

افزایش تلاش های اروپا برای انتقال داعشی های اروپایی از سوریه به عراق

منابع دیپلماتیک خبر دادند که در پی حمله ترکیه به شمال سوریه، اروپا تلاش های خود برای انتقال داعشی های اروپایی به عراق را شدت بخشیده است.

میدل ایست نیوز: کشورهای اروپایی تلاش های خود برای انتقال افراط گرایان داعشی زندانی در اردوگاه های مناطق تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» به عراق را افزایش داده اند.

به گزارش «الحره»، با شدت گرفتن نگرانی ها از عملیات نظامی ترکیه در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال شرق سوریه و احتمال فرار تروریست های داعش از زندان ها، کشورهای اروپایی مذاکرات خود را برای انتقال این زندانیان به عراق شدت بخشیده اند.

کشورهای اروپایی از مدتی پیش مذاکراتی جدی با عراق جهت تحویل گرفتن داعشی های اروپایی و محاکمه آنها در خاک عراق را آغاز کرده بودند.

این کشورها از بیم فشارهای نهادهای حقوق بشری و دشواری جمع آوری مدارک کافی برای محکومیت این تروریست ها و نیز نگرانی از تبدیل شدن آنها به منبع خطری برای امنیت ملی کشورهایشان، از تحویل گرفتن این تروریست ها خودداری می کنند.

در ژوئن گذشته، 11 کارشناس حقوقی از اتحادیه اروپا برای بررسی این پرونده تشکیل جلسه دادند، اما نتوانسته به نتیجه روشنی برسند.

منابع دیپلماتیک خبر داده اند که با آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، تلاش های اروپا برای این منظور و انتقال تروریست های زندانی اروپایی به عراق شدت گرفته است.

پیشنهاد این کشورها تشکیل دادگاه های بین المللی برای این موضوع و بررسی پرونده تروریست ها در این دادگاه است، اما این موضوع احتمالا چند سال طول بکشد و معلوم هم نیست که شورای امنیت سازمان ملل این پیشنهاد را تصویب کند.

تازه ترین نشست نمایندگان کشورهای اروپایی در این باره در 11 اکتبر در کپنهاگ برگزار شد که در آن بر ضرورت تشکیل دادگاهی مشترک از قاضیان بین المللی و عراقی تأکید شد.

اروپا به صورت موازی مذاکراتی نیز با بغداد در این باره دارد.

پیش تر گفته شده بود که عراق برای تحویل گرفتن این تروریست ها و محاکمه آنها اموالی را از کشورهای اروپایی مطالبه کرده است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا