سیاسی

پس از توافق با کردها، ارتش سوریه عازم مرز ترکیه شد

«نیروهای دموکراتیک سوریه» از توافق با دمشق برای اعزام نیروهای ارتش سوریه به مرزهای این کشور با ترکیه خبر دادند.

میدل ایست نیوز: کردهای سوریه یکشنبه شب اعلام کردند که با دولت دمشق توافقی را در مورد اعزام نیروهای ارتش سوریه به سمت مرزهای شمالی کشور برای مقابله با نیروهای ترکیه امضا کرده‌اند.

مسئولان تشکیلات نیمه خودمختار کرد سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «به منظور مقابله با تجاوز ترکیه و جلوگیری از تکرار آن، با دولت دمشق در مورد این که ارتش سوریه را به نواحی مرزی با ترکیه گسیل داشته و از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت کند، به توافق رسیدیم.»

کردها همچنین در این بیانیه اعلام کردند که از ارتش سوریه خواسته‌اند تا تمامی مناطق اشغال شده از ابتدای عملیات ارتش ترکیه به همراه هم‌پیمانان سوری‌اش را آزاد سازد.

همزمان خبرگزاری دولتی سوریه، سانا از آغاز اعزام نیروهای ارتش این کشور به منطقه عملیاتی نیروهای تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه خبر داد. این خبرگزاری هدف از اقدام را مقابله با اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه عنوان کرده است.

در همین حال، تلویزیون المیادین نیز مدعی شد که ارتش سوریه قرار است ظرف ۴۸ ساعت آینده وارد شهرهای کردنشین کوبانی و منبج در نزدیکی جبهه عملیاتی نیروهای تحت حمایت ترکیه شود.

یک مقام کرد نیز که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته است که گفتگوهایی میان مسئولان تشکیلات نیمه‌خودمختار کرد سوریه و دولت دمشق در جریان است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه شامگاه یکشنبه گزارش داد در جریان بمباران روز یکشنبه شمال سوریه توسط نیروهای تحت حمایت ترکیه حداقل ۲۶ غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بر پایه این گزارش تنها در منطقه مرزی راس‌العین و در پی حمله به کاروان غیرنظامیان و خبرنگاران، حداقل ۱۰ نفر کشته شدند که بر اساس برآوردهای اولیه شمار آنها را ۱۴ تن بوده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه وجود یک خبرنگار در میان کشته شدگان را تائید کرده ولی هویت او را اعلام نکرده است.

مطابق اعلام این نهاد حقوق بشری از ابتدای آغاز عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه تاکنون حدود ۱۰۴ شبه نظامی کرد و ۶۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد روز یکشنبه در اثر حملهٔ هوایی نیروهای ترکیه به شهر رأس‌ العین ۹ تن از جمله ۵ شهروند جان باختند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور شهر مرزی رأس العین را به تصرف خود در آورده و شهر تل ابیض را نیز تحت محاصره دارند.

وی تصریح کرد تحریم‌های تسلیحاتی اروپا تأثیری بر عملیات ترکیه ندارد و نیروهای کشورش، برای مقابله با شبه‌نظامیان کُرد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه پیش خواهند رفت.

برخی گزارش‌ها حاکی از آنند که نیروهای ترکیه کنترل شهر تل ابیض را نیز در اختیار گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان محلی اعلام کرد ارتش ترکیه و نیروهای سوری تحت حمایتش روز یکشنبه در حالی وارد مرکز شهر تل ابیض شده‌اند که فضای شهر آرام بوده و این نیروها در حال انجام عملیات جستجو بوده‌اند.

تل ابیض یکی از اهداف عمدهٔ حملهٔ نظامی ترکیه به نیروهای کُرد ارتش دموکراتیک سوریه بوده است.

در همین حال، سی‌ان‌ان خبر داد که نیروهای تحت حمایت ترکیه موفق شده‌اند محور مواصلاتی شرق به غرب کردستان سوریه را تصرف کنند و مسیر منتهی به شهر کوبانی را به کنترل خود درآورند.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا