سیاسی

هیئت امنیت الحشد الشعبی دست داشتن در سرکوب تظاهرات را تکذیب کرد

سازمان امنیت الحشد الشعبی اعلام کرد که در کنار کسانی است که به صورت مسالمت آمیز حقوق خود را طلب می کنند.

میدل ایست نیوز: واحد امنیت سازمان الحشد الشعبی با انتشار بیانیه ای به اخبار منتشرشده درباره دست داشتن نیروهای حشد الشعبی در کشتار تظاهرات کنندگان در عراق واکنش نشان داد.

این سازمان با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد که «برخی رسانه های غربی فعال در عراق اطلاعاتی گزاف و فاقد مدارک و دلایل ارائه کرده و در آن این سازمان را به دست داشتن در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز فرزندان عراق متهم کرده اند».

این سازمان افزوده که «بار دیگر بر موضع فرماندهان و نیروها و تشکیلات حشد بر عدم دخالت در امور تظاهرات و اکتفا به تهدیدهای خارجی و تأمین حمایت ساختمان های رسمی تأکید می کنیم و به روشنی می گوییم که حشد در کنار کسانی است که به صورت مسالمت آمیز حقوق خود را طلب می کنند و از همه راه های قانونی برای برخورد با دروغ پردازان استفاده خواهیم کرد».

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که تک‌تیراندازان تحت حمایت حکومت ایران عامل تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان عراقی بوده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از «دو مقام امنیتی عراق» گزارش کرد که در جریان تظاهرات اعتراضی علیه دولت این کشور، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران تک تیراندازانی را برای شلیک به سوی تظاهرکنندگان به کار گرفتند.

رویترز به نقل از این دو مقام عراقی نوشت که شبه‌نظامیان وابسته به ایران بدون هماهنگی با دولت تصمیم گرفتند تا با مخالفان دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، برخورد کنند. دولت جدید عراق از حدود یک سال پیش کار خود را آغاز کرد و از حمایت گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران برخوردار است.

یکی از «دو مقام امنیتی عراق» به رویترز گفته‌اند که «ما شواهد محکمی در دست داریم که تک‌تیراندازان از عناصر گروه‌های شبه‌نظامی بودند که به جای اطاعت از فرماندهی نیروهای مسلح عراق، تابع فرماندهان خودشان هستند.»

به گزارش رویترز، مقام دیگری که در جلسات امنیتی هیئت دولت هم شرکت داشته گفته است که شبه‌نظامیان مسلح که لباس سیاه پوشیده بودند در سومین روز تظاهرات بغداد به سوی تظاهرکنندگان شلیک کردند. در آن روز شمار قربانیان به بیش از پنجاه نفر رسید. به گفته این مقام امنیتی، فرماندهی این افراد را فردی به نام ابوزینب اللامی، مسئول حفاظت اطلاعات حشد‌الشعبی برعهده داشت. وی در مورد تعداد تک‌تیراندازانی که حشد‌الشعبی به کار گرفته بود توضیحی نداده است.

به گزارش رویترز، یک مقام دفتر نخست وزیری عراق در پاسخ به سئوال این خبرگزاری در مورد اتهام تیراندازی افراد وابسته به حشد‌العشبی گفته است که تحقیقات در این زمینه در جریان است و «هنوز زود است که بتوان مشخص کرد که آیا نفرات حشد‌الشعبی یا کسان دیگری به سوی معترضان آتش گشودند و مسئول قتل آنها هستند.»

رویترز یادآور شده است که در سومین روز تظاهرات، فیلمبردار خبری این خبرگزاری فرد مسلحی را که لباس سیاه بر تن داشت و صورتش پوشیده بود بالای یک ساختمان نیمه‌تمام مشاهده کرد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا